Rada gminy Grunwald uchwaliła stawki opłat za zajęcie pasa drogowego przez reklamę. Zgodnie z jej treścią stawka opłaty za 1m
2
zajętej powierzchni wynosi 1,5 zł dziennie. Natomiast w sytuacji, w której reklama jest usytuowana nad lub na obiekcie, w którym prowadzona jest działalność gospodarcza i zawierająca wyłącznie informacje o prowadzonej działalności dzienna stawka opłaty została ustalona w wysokości 2 zł. Z treści uchwały wynikało również, że stawka opłaty zostaje podwyższona o 100 proc., jeżeli reklama jest świetlna lub podświetlana.
Część z postanowień tej uchwały zakwestionował wojewoda warmińsko-mazurski (rozstrzygnięcie nadzorcze z 29 września 2014 r., sygn. PN.4131.180.2014).
Za sprzeczne z przepisami ustawy o drogach publicznych uznał zwłaszcza uzależnienie przez radę gminy wysokości stawki opłaty od treści billboardu umieszczonego na nieruchomości, na której prowadzona jest działalność gospodarcza i związanego z tą działalnością. Jak również zapis podwyższający o 100 proc. stawkę opłaty od reklam podświetlanych i świetlnych. Organ nadzoru zwrócił uwagę, że zgodnie z art. 40 ust. 9 ustawy o drogach publicznych ustalając stawki opłaty za zajęcie pasa drogowego rada gminy bierze pod uwagę następujące czynniki: kategorię drogi, której pas drogowy zostaje zajęty; rodzaj elementu zajętego pasa drogowego; procentową wielkość zajmowanej szerokości jezdni; rodzaj zajęcia pasa drogowego oraz rodzaj urządzenia lub obiektu budowlanego umieszczonego w pasie drogowym.