Od piątku 11 września gminy mają nowe narzędzie walki z nadmiarem reklam. Tego dnia wchodzi w życie tzw. ustawa krajobrazowa. Wiele miast jednak już od dawna przygotowuje się do zmian, jakie wprowadzają nowe przepisy.
Co się zmieni
Ustawa krajobrazowa daje radom gmin prawo do określania w formie uchwał, gdzie i jakie reklamy można umieszczać, jakie mają mieć gabaryty, a także z jakich materiałów budowlanych mogą być wykonywane.
Taka uchwała będzie miała charakter prawa miejscowego. Na terenie objętym uchwałą w sprawie reklam gminy będą mogły pobierać opłatę od posiadaczy nośników reklamowych oraz od właścicieli i użytkowników wieczystych nieruchomości, na których się one znajdują.
Zwolnione z opłat mają być reklamy niewidoczne z przestrzeni dostępnych publicznie, szyldy oraz informacje o charakterze religijnym.
Co bardzo istotne – ustawa wprowadza wysokie grzywny za umieszczanie reklam niezgodnych ze wspomnianą uchwałą. Mają one wynieść 40-krotność opłaty reklamowej. Do tej pory łamanie prawa w tym zakresie nie wiązało się z żadną konsekwencją finansową.