Nieczynna studnia to nie miejsce na ścieki

Każda nieruchomość, która nie została podłączona do sieci kanalizacyjnej ani nie posiada własnej oczyszczalni, powinna być wyposażona w zbiornik bezodpływowy do gromadzenia ścieków

Aktualizacja: 01.03.2010 11:07 Publikacja: 01.03.2010 04:00

Nieczynna studnia to nie miejsce na ścieki

Foto: Fotorzepa, Dariusz Majgier DM Dariusz Majgier

Obowiązki właścicieli nieruchomości w zakresie utrzymania czystości i porządku określają przepisy [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=A5D5BB658561B2C5C3A396D332979FC0?id=180129]ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu porządku i czystości w gminach (tekst jedn. DzU z 2005 r. nr 236, poz. 2008 ze zm.)[/link]. Zostały one określone przede wszystkim w jej art. 5 ust. 1.

Z przepisu tego wynika, że każdy właściciel zapewnia utrzymanie porządku i czystości przede wszystkim przez [b] wyposażenie nieruchomości w urządzenia służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywanie tych urządzeń w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym. [/b]

Na właścicielu spoczywa również obowiązek przyłączenia nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej lub, w przypadku gdy budowa sieci kanalizacyjnej jest technicznie lub ekonomicznie nieuzasadniona, wyposażenie nieruchomości w zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub w przydomową oczyszczalnię ścieków bytowych, spełniające wymagania określone w przepisach odrębnych.

Przyłączenie nieruchomości do sieci kanalizacyjnej nie jest obowiązkowe, jeżeli nieruchomość jest wyposażona w przydomową oczyszczalnię ścieków spełniającą wymagania określone w przepisach odrębnych.

[srodtytul]Wójt nadzoruje[/srodtytul]

Samo jednak wyposażenie nieruchomości we właściwe urządzenia (kosze na śmieci, szambo czy przydomową oczyszczalnię ścieków) nie jest wystarczające.

Ustawa wymaga ponadto od właścicieli, aby wykorzystywali te urządzenia do gromadzenia odpadów i nieczystości ciekłych oraz zobowiązuje ich do tego, aby zgromadzone tak odpady były usuwane w sposób zgodny z przepisami ustawy.

Mówiąc w skrócie, aby były one odbierane przez przedsiębiorców posiadających zezwolenia na świadczenie usług w zakresie odbioru śmieci i ścieków.

Nadzór nad realizacją obowiązku utrzymania czystości i porządku, jak i nad magazynowaniem odpadów w przeznaczonych do tego miejscach należy do właściwości wójta. Wynika to z art. 5 ust. 6 omawianej ustawy, a potwierdza orzecznictwo sądów administracyjnych [b](por. wyrok WSA w Lublinie z 13 czerwca 2006 r., III SA/Lu 149/06).[/b]

W przypadku stwierdzenia niewykonania obowiązków przez właściciela wójt (burmistrz, prezydent miasta) wydaje decyzję nakazującą ich wykonanie.

Decyzje te podlegają wykonaniu na podstawie przepisów [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=B703AB0119BCF3B10B1D6C8CC5BD242D?id=179915]ustawy z 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji[/link].

[srodtytul]Wymuszenie budowy szamba[/srodtytul]

Wójt (burmistrz, prezydent miasta) może zatem wydać decyzję administracyjną nakazującą właścicielowi nieruchomości wybudowanie szamba. Może również przymusić właściciela do jej wykonania, stosując przepisy egzekucyjne, np. nakładając na właściciela grzywnę w celu przymuszenia.

Może również zastosować wykonanie zastępcze, polegające na zleceniu wykonania budowy szamba osobie trzeciej, na koszt opornego właściciela nieruchomości.

[b]Organ wykonawczy gminy nie ma natomiast podstaw do wszczęcia postępowania administracyjnego, o którym mowa w art. 5 ust. 7 i 9 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminie, zmierzającego do wydania decyzji nakładającej na zobowiązany podmiot wykonania obowiązków określonych w art. 5 ust. 1 pkt 3, 3a i 3b[/b], czyli związanych z:

- zbieraniem powstałych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych zgodnie z wymaganiami określonymi w regulaminie;

- gromadzeniem nieczystości ciekłych w zbiornikach bezodpływowych;

- pozbywaniem się zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych oraz nieczystości ciekłych w sposób zgodny z przepisami ustawy i przepisami odrębnymi.

Brak dopuszczalności określenia w decyzji wykonania obowiązku zbierania odpadów komunalnych lub gromadzenia nieczystości ciekłych w zbiornikach bezodpływowych należy uznać za prawidłowe.

Ustawodawca pozwala na wydanie decyzji nakazującej wyposażenie nieruchomości w urządzenia służące do zbierania odpadów komunalnych oraz w zbiornik bezodpływowy na nieczystości ciekłe (art. 5 ust. 1 pkt 1 i 2 ). Odrębnemu trybowi podlega pozbywanie się odpadów komunalnych i opróżnianie zbiorników bezodpływowych (art. 6 omawianej ustawy).

Nie ma natomiast powodów, aby w drodze decyzji nakazywać zbieranie odpadów lub gromadzenie nieczystości ciekłych. Byłoby bowiem trudno taką decyzję wyegzekwować. Analogicznie pozbawione byłoby sensu określenie w decyzji zasad gromadzenia nieczystości ciekłych.

[ramka][b]Odbiór trzeba udokumentować [/b]

Jak wynika z art. 6 ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach właściciele nieruchomości obowiązani są do udokumentowania, że korzystają z usług w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych.

Może to nastąpić przez okazanie umowy korzystania z usług wykonywanych przez zakład będący gminną jednostką organizacyjną lub przedsiębiorcę posiadającego odpowiednie zezwolenie oraz dowodów płacenia za takie usługi.[/ramka]

Sądy i trybunały
Ważna opinia z TSUE ws. neosędziów. Nie spodoba się wielu polskim prawnikom
Sądy i trybunały
Będzie nowa ustawa o Sądzie Najwyższym. Ujawniamy plany reformy
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
ZUS
Kolejny pomysł zespołu Brzoski: ZUS rozliczy składki za przedsiębiorców
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Prawo w Polsce
Od 1 maja rusza nowy program bezpłatnych badań. Jak z niego skorzystać?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne