Przedszkole publiczne nie może być zakładem budżetowym

W 2010 r. jednostki samorządu terytorialnego będą musiały dokonać przekształceń wielu zakładów budżetowych w inne formy organizacyjno-prawne. Oznacza to konieczność ich uprzedniej likwidacji

Aktualizacja: 08.03.2010 03:41 Publikacja: 08.03.2010 03:00

Przedszkole publiczne nie może być zakładem budżetowym

Foto: Fotorzepa, Radek Pasterski RP Radek Pasterski

Jednostki samorządu terytorialnego realizują zadania własne w zakresie:

gospodarki mieszkaniowej i gospodarowania lokalami, dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz, lokalnego transportu zbiorowego, targowisk i hal targowych, zieleni gminnej i zadrzewień, kultury fizycznej i sportu, w tym utrzymywania terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, utrzymywania różnych gatunków egzotycznych i krajowych zwierząt, w tym w szczególności prowadzenia hodowli zwierząt zagrożonych wyginięciem w celu ich ochrony poza miejscem naturalnego występowania i cmentarzy za pomocą zakładów budżetowych.

Pozostałe zadania mogą być realizowane tylko i wyłącznie przez jednostki budżetowe. Jeżeli zatem zadanie np. z zakresu oświaty realizowane jest w danej gminie przez zakład budżetowy, a nie jednostkę budżetową, oznacza to konieczność dokonania przekształceń organizacyjnych.

[srodtytul]Przekształcenie oznacza likwidację[/srodtytul]

Zgodnie z treścią art. 16 ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=325303]ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (DzU z 2009 r. nr 157, poz. 1240)[/link] tworzenie, łączenie, przekształcanie oraz likwidacja samorządowych zakładów budżetowych należy do kompetencji organu stanowiącego (rady gminy, powiatu oraz sejmiku województwa).

Z kolei zgodnie z ustępem 5 tego artykułu przekształcenie samorządowego zakładu budżetowego w inną formę organizacyjno-prawną wymaga uprzednio jego likwidacji.

Dotyczy to również prowadzonych w formie zakładów budżetowych przez gminy i powiaty szkół, przedszkoli i placówek oświatowych. Podmioty te mogą bowiem funkcjonować – od 1 stycznia 2011 r. tylko i wyłącznie jako jednostki budżetowe.

Wynika to wprost z treści art. 14 uchwalonej w ubiegłym roku ustawy o finansach publicznych oraz ze znowelizowanego art. 79 ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=17E37322BC89515B6BC0ED8C6FA91517?id=175841]ustawy o systemie oświaty[/link].

Zgodnie z brzmieniem nadanym mu przez ustawę z 27 sierpnia 2009 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych, od 1 stycznia 2011 r. przedszkola, szkoły i placówki publiczne zakładane i prowadzone przez ministrów i jednostki samorządu terytorialnego są jednostkami budżetowymi.

[srodtytul]Obowiązek informacyjny[/srodtytul]

Chociaż przekształcenie szkoły czy przedszkola działającego w formie zakładu budżetowego w jednostkę budżetową nie oznacza, że placówka ta zostanie zlikwidowana (przestanie istnieć), to rada gminy czy powiatu jest zmuszona taką likwidację zakładu przeprowadzić.

Artykuł 59 ust. 1 ustawy o systemie oświaty nie rozstrzyga, w jakiej formie ma się wypowiedzieć rada gminy co do zamiaru likwidacji szkoły.

Nie oznacza to jednak, że forma działania rady gminy jest niewiadoma, gdyż formą tą jest uchwała.

Zarówno zatem co do zamiaru likwidacji szkoły, jak i o likwidacji rada wypowiada się, podejmując uchwałę na zasadach przewidzianych w art. 59 ust. 1 ustawy.

Pamiętać należy o stosowaniu przepisów ustawy o systemie oświaty, zwłaszcza o jej art. 59 zdanie 2.

Przepis ten wymaga, aby organ prowadzący powiadomił o zamiarze likwidacji szkoły: rodziców uczniów, właściwego kuratora oświaty oraz organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego właściwej do prowadzenia szkół danego typu.

Jak podkreślił [b]Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 2006 r. (I OSK 1391/06)[/b], istotą wymogu powiadamiania rodziców uczniów o zamiarze likwidacji szkoły, o którym jest mowa w art. 59 ust. 1 ustawy o systemie oświaty, jest to, aby rodzice mogli się zapoznać z takim zamiarem.

Wymóg powiadomienia jest spełniony także wówczas, gdy informacja o zebraniu rodziców poświęconym likwidacji szkoły została przekazana poprzez wpisy do dzienniczków uczniów, tj. w zwyczajowej formie komunikowania się szkoły z rodzicami .

Informacja taka powinna zatem dotyczyć nie tyle tego, że placówka oświatowa zostaje zlikwidowana, ile tego, że zmieniona zostanie jej forma organizacyjno-prawna.

[ramka][b]31 grudnia 2010 r.[/b]

Z tym dniem powinna zakończyć się likwidacja wszystkich gminnych, powiatowych i wojewódzkich zakładów budżetowych prowadzących działalność w zakresie innym niż określony w art. 14 ustawy o finansach publicznych.

Właściwe rady (sejmiki), podejmując uchwały o likwidacji, mają obowiązek określić przeznaczenie mienia znajdującego się w użytkowaniu zakładu.

Pozostałe po likwidacji środki pieniężne, należności i zobowiązania zlikwidowanego zakładu budżetowego przejmuje organ, który przeprowadza likwidację, albo nowo utworzona jednostka organizacyjna. Przejęcie następuje na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego.[/ramka]

Jednostki samorządu terytorialnego realizują zadania własne w zakresie:

gospodarki mieszkaniowej i gospodarowania lokalami, dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz, lokalnego transportu zbiorowego, targowisk i hal targowych, zieleni gminnej i zadrzewień, kultury fizycznej i sportu, w tym utrzymywania terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, utrzymywania różnych gatunków egzotycznych i krajowych zwierząt, w tym w szczególności prowadzenia hodowli zwierząt zagrożonych wyginięciem w celu ich ochrony poza miejscem naturalnego występowania i cmentarzy za pomocą zakładów budżetowych.

Pozostało 83% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów