Współpraca z trzecim sektorem ma przebiegać zgodnie z planem

Do 30 listopada każda rada gminy ma obowiązek uchwalić roczny program współpracy z organizacjami pozarządowymi. Wykonuje go wójt, a z realizacji zawartych w nim zadań przedstawia sprawozdanie

Publikacja: 22.03.2010 04:00

Współpraca z trzecim sektorem ma przebiegać zgodnie z planem

Foto: Fotorzepa, Kuba Kamiński Kub Kuba Kamiński

12 marca 2010 r. weszła w życie obszerna [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=341717]nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie[/link]. Jej przepisy uchwalone zostały przez Sejm 22 stycznia bieżącego roku, a jej tekst opublikowano w DzU nr 28, poz. 146.

Jak możemy się dowiedzieć z dołączonego do tekstu uzasadnienia, wprowadzone zmiany mają na celu udoskonalenie dotychczasowych regulacji, które stworzą warunki do efektywniejszego współdziałania organizacji pozarządowych z organami administracji publicznej, czyli również z organami samorządu terytorialnego.

Rozszerzona została także sfera zadań publicznych, w której działać mogą organizacje pożytku publicznego. Wymieniający je art. 4 ust. 1 ustawy obejmuje obecnie aż 33 pozycje.

[srodtytul]Dopuszczalne formy współdziałania[/srodtytul]

Współpraca organów administracji publicznej z organizacjami pozarządowymi przy realizacji zadań wymienionych w art. 4 ustawy jest obowiązkowa. Ustawodawca określił również formy tej współpracy. Może ona polegać w szczególności na:

- zlecaniu organizacjom pozarządowym zadań do realizacji;

- wzajemnym informowaniu się o kierunkach planowanych działań;

- konsultowaniu z organizacjami pozarządowymi projektów aktów normatywnych dotyczących sfery zadań publicznych;

- tworzeniu wspólnych zespołów o charakterze doradczym i inicjatywnym złożonych z przedstawicieli organizacji pozarządowych, podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 oraz przedstawicieli właściwych organów administracji publicznej.

Współpraca taka może polegać również na zawarciu umowy o wykonanie inicjatywy lokalnej czy umowy partnerstwa, o której mowa w [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=08D6736E408D419E9E21D7ACACED03C9?id=313688]ustawie z 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (tekst jedn. DzU z 2009 r. nr 84, poz. 712 ze zm.).[/link]

Ważne jest to, aby współpraca odbywała się na zasadach: pomocniczości, suwerenności stron, partnerstwa, efektywności, uczciwej konkurencji i jawności.

Zlecanie zadań do realizacji zawsze musi się odbywać zgodnie z przepisami [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=325303]ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (DzU nr 157, poz. 1240)[/link] i może przybierać formy albo powierzania ich wykonywania, albo wspierania wykonywania zadań publicznych.

Każda z nich wiąże się z przekazaniem niezbędnych środków finansowych w formie dotacji.

[srodtytul]Obowiązkowy program[/srodtytul]

Nowelizacja nakłada na organy stanowiące gmin, powiatów i województw samorządowych obowiązek podejmowania corocznie, do 30 listopada, rocznych planów współpracy z organizacjami pozarządowymi.

Jak wynika z brzmienia nowo dodanego art. 5a ustawy, dokumenty te są przyjmowane po uprzednim ich skonsultowaniu z organizacjami pozarządowymi. Przepis ten określa również, jaką treść powinien zawierać roczny program współpracy.

Należy w nim określić m.in.:

- cel główny i cele szczegółowe programu,

- zasady współpracy,

- priorytetowe zadania publiczne,

- okres realizacji programu,

- wysokość środków przeznaczanych na realizację programu,

- sposób oceny realizacji.

O ile uchwalenie programu rocznego jest obowiązkowe, o tyle już do decyzji właściwej rady (sejmiku) należy, czy ustanowi ona wieloletni program współpracy z organizacjami pozarządowymi.

Jeżeli się na to zdecyduje, to należy pamiętać, że również ten program powinien być konsultowany z organizacjami pozarządowymi.

Uwaga! Ani z treści nowelizacji, ani z uzasadnienia jej projektu nie wynika, że uchwalenie programu wieloletniego zwalnia od podjęcia uchwały w sprawie rocznego planu współpracy.

Ponieważ realizacja programu jest zadaniem organu wykonawczego, ustawodawca zobowiązał wójtów w gminach (zarządy w powiecie i województwie) do przedstawiania corocznego sprawozdania ze stanu jego realizacji.

Powinno to nastąpić do 30 kwietnia roku następującego po tym, w którym program był realizowany. Sprawozdanie przedkłada się właściwemu organowi wykonawczemu.

[srodtytul]Inicjatywa lokalna[/srodtytul]

W celu uproszczenia procedury aktywizacji środowisk lokalnych oraz umożliwienia im realizacji zadań społecznych istotnych z punktu widzenia małych społeczności na możliwie najniższym szczeblu nowelizacja wprowadziła do ustawy o działalności pożytku publicznego pojęcie inicjatywy lokalnej.

Polega ona na realizacji zadania publicznego z inicjatywy stowarzyszenia zwykłego we współpracy z gminą. Zakres zadań realizowanych w tej formie został określony jako działalność wspomagająca rozwój wspólnot lokalnych.

Co się kryje pod tym terminem? Jak wynika z treści art. 19b ust. 1 pkt 1, będą to przede wszystkim działania polegające na budowie, rozbudowie lub remoncie dróg, kanalizacji, sieci wodociągowej, a także stanowiących własność gminy budynków i obiektów architektury.

W ramach inicjatywy lokalnej mogą być również realizowane inne zadania z zakresu edukacji, kultury fizycznej, ochrony przyrody czy porządku i bezpieczeństwa publicznego.

Realizacja inicjatywy lokalnej następuje na wniosek mieszkańców (reprezentującej ich organizacji pozarządowej). Jego oceny dokonuje wójt, biorąc pod uwagę przede wszystkim kryteria oceny określone przez radę.

Jak natomiast wynika z treści art. 19c, szczegółowe kryteria uwzględniać powinny przede wszystkim wkład pracy społecznej w realizację inicjatywy lokalnej.

Podstawą realizacji zadania w formie inicjatywy lokalnej jest umowa, w której zobowiązanie wnioskodawcy może zostać określone jako obowiązek świadczenia określonych prac, a także jako obowiązek przekazania świadczeń pieniężnych lub rzeczowych.

Do realizacji inicjatywy lokalnej niezbędne jest również opracowanie harmonogramu realizacji i kosztorysu.

[ramka][b]Uwaga [/b]

Nowelizacja ustawy zobowiązuje ponadto organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego do podjęcia uchwał określających szczegółowe zasady konsultowania z radami działalności pożytku publicznego lub z organizacjami pozarządowymi projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji.[/ramka]

[ramka][b]Ciało doradcze i konsultacyjne[/b]

Gminna rada działalności pożytku publicznego jest organem konsultacyjnym i opiniodawczym. Jest tworzona na wniosek zainteresowanych organizacji prowadzących działalność na terenie tej jednostki samorządu terytorialnego.

Powołuje ją do życia wójt, a jej kadencja trwa dwa lata. W skład gminnej rady organizacji pozarządowych wchodzą przedstawiciele rady gminy, wójta, i organizacji pozarządowych.

Tryb powoływania członków, organizację pracy i tryb działania rady określa organ stanowiący gminy. Pamiętać należy również, że utworzenie rady nie jest obligatoryjne.[/ramka]

12 marca 2010 r. weszła w życie obszerna [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=341717]nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie[/link]. Jej przepisy uchwalone zostały przez Sejm 22 stycznia bieżącego roku, a jej tekst opublikowano w DzU nr 28, poz. 146.

Jak możemy się dowiedzieć z dołączonego do tekstu uzasadnienia, wprowadzone zmiany mają na celu udoskonalenie dotychczasowych regulacji, które stworzą warunki do efektywniejszego współdziałania organizacji pozarządowych z organami administracji publicznej, czyli również z organami samorządu terytorialnego.

Pozostało 91% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów