Przekształcenia trzeba zakończyć do końca roku

Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych stanowią, że likwidacja gminnych, powiatowych i wojewódzkich zakładów budżetowych oraz gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych kończy się 31 grudnia 2010 r.

Publikacja: 23.03.2010 04:30

Przekształcenia trzeba zakończyć do końca roku

Foto: Fotorzepa, Kuba Kamiński kkam Kuba Kamiński Kuba Kamiński

Jak wynika z treści art. 9 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=180304]ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (DzU nr 157, poz. 1240 ze zm.)[/link] sektor finansów publicznych tworzą m.in. samorządowe zakłady budżetowe. jednostki te zajmują się odpłatnym wykonywaniem zadań publicznych, pokrywając koszty swojej działalności z uzyskanych przychodów własnych.

Samorządowy zakład budżetowy może także otrzymywać z budżetu gminy (powiatu, województwa) dotacje przedmiotowe oraz celowe (art. 15 ust. 1 i 2).

Ustawa o finansach publicznych określa również, jakie zadania własne jednostki samorządu terytorialnego mogą być wykonywane przez utworzone przez gminy, powiaty i województwa zakłady budżetowe.

Jak wynika z treści jej art. 14 w tej formie mogą być realizowane zadania własne w zakresie:

- gospodarki mieszkaniowej i gospodarowania lokalami użytkowymi;

- dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego;

- wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych;

- wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz;

- lokalnego transportu zbiorowego;

- targowisk i hal targowych;

- zieleni gminnej i zadrzewień;

- kultury fizycznej i sportu, w tym utrzymywania terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych; utrzymywania różnych gatunków egzotycznych i krajowych zwierząt, w tym w szczególności prowadzenia hodowli zwierząt zagrożonych wyginięciem, w celu ich ochrony poza miejscem naturalnego występowania oraz cmentarzy.

Z przepisu tego wynika, że zakłady budżetowe, które nie realizują zadań z wymienionego wyżej zakresu, powinny zostać zlikwidowane albo przekształcone w inną formę organizacyjno-prawną.

[ramka][b]Przykład[/b]

Szkoły, przedszkola i samorządowe placówki oświatowe, które funkcjonują obecnie w formie zakładów budżetowych będą musiały zostać obowiązkowo przekształcone w jednostki budżetowe.

Zgodnie bowiem z art. 79 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=FBEE280174C4697DC314C673A91EEA9D?id=175841]ustawy o systemie oświaty[/link], w brzmieniu nadanym mu przez art. 14 ustawy – przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych, od 1 stycznia 2011 r. przedszkola, szkoły i placówki publiczne zakładane i prowadzone przez jednostki samorządu terytorialnego mogą być prowadzone jedynie w formie jednostek budżetowych. [/ramka]

[srodtytul]Przez likwidację[/srodtytul]

Tworzenie, przekształcanie, likwidacja oraz łączenie samorządowych zakładów budżetowych należy do kompetencji organów stanowiących, czyli rad (sejmików) gmin powiatów i województw.

Jak wynika z treści art. 16 ust. 3 ustawy o finansach publicznych, likwidując samorządowy zakład budżetowy, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego określa przeznaczenie mienia znajdującego się w użytkowaniu tego zakładu.

Z ustęp 5 omawianego artykułu wynika natomiast, że przekształcenie samorządowego zakładu budżetowego w inną formę organizacyjno-prawną wymaga uprzednio jego likwidacji.

Należy zwrócić w tym miejscu uwagę również na treść art. 16 ust. 7, zgodnie z którym należności i zobowiązania samorządowego zakładu budżetowego likwidowanego w celu przekształcenia w inną formę organizacyjno-prawną przejmuje utworzona jednostka.

[srodtytul]Zamknięcie ksiąg i rachunku[/srodtytul]

Szczegółowy tryb postępowania przy przekształcaniu zakładów budżetowych w inną formę organizacyjno-prawną określają przepisy [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=334A35B92505E29738209B8E55BF0C5F?id=182188]rozporządzenia ministra finansów z 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształcaniu w inną formę organizacyjno-prawną (DzU nr 116, poz. 783 ze zm.)[/link].

Co prawda zostało ono wydane na podstawie przepisów ustawy o finansach publicznych z 2005 r., która już nie obowiązuje, ale zgodnie z treścią art. 116 ustawy - przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych zachowuje ono moc do czasy wydania nowego rozporządzenia, nie dłużej jednak niż do 31 grudnia 2010 r.

Jak wynika z treści § 69 rozporządzenia z 29 czerwca 2006 r. likwidacja zakładu budżetowego w celu jego przekształcenia w inną formę organizacyjno-prawną polega na zamknięciu rachunku bankowego i ksiąg rachunkowych zgodnie z przepisami o rachunkowości.

Dodatkowo przepis ten przewiduje obowiązkowe sporządzenie bilansu zakładu. Powinno to nastąpić nie później niż w trzy miesiące po likwidacji zakładu budżetowego.

Natomiast jak wynika z ustępu 2 omawianego paragrafu, podejmując decyzję o przekształceniu zakładu budżetowego, właściwa rada (sejmik) obowiązkowo określa w jakiej formie organizacyjno-prawnej przekształcony zakład będzie funkcjonował.

Decyzja o przekształceniu zakładu budżetowego w inną formę organizacyjno-prawną wymaga ponadto przeprowadzenia inwentaryzacji wszystkich pasywów i aktywów. Przeprowadza się ją zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości.

Należy również ustalić zobowiązania i należności oraz stan środków obrotowych i majątku trwałego znajdującego się w użytkowaniu zakładu.

Dzień likwidacji zakładu budżetowego jest dniem, na który sporządza się bilans zamknięcia. W konsekwencji likwidowany zakład nie może wskazywać w tym dniu sald zerowych. Salda zamknięcia zakładu budżetowego powinny być bowiem równe saldom otwarcia nowej jednostki.

[srodtytul]Co z pracownikami[/srodtytul]

Jak wynika z treści art. 100 ustawy – przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych, stosunki pracy z pracownikami likwidowanych zakładów budżetowych wygasają z dniem zakończenia likwidacji.

Najpóźniej nastąpi to 31 grudnia 2010 r. W przypadku wygaśnięcia stosunku pracy pracownikom przysługuje świadczenie z tytułu rozwiązania stosunku pracy z przyczyny niedotyczącej pracowników.

Odprawy te przysługują również tym pracownikom likwidowanych zakładów, z którymi pracodawca rozwiązał stosunek pracy za wypowiedzeniem.

Oczywiście możliwe jest również dalsze zatrudnienie pracowników zlikwidowanego zakładu w jednostce powstałej w wyniku jego przekształcenia.

Wydaje się jednak, że w takiej sytuacji konieczne jest, aby organ przeprowadzający likwidację zaproponował im, 30 dni przed terminem zakończenia likwidacji albo nie później niż 30 listopada 2010 r., nowe warunki pracy lub płacy na dalszy okres.

[ramka][b]Uwaga [/b]

W oparciu o obowiązujące przepisy prawne możliwe są następujące zmiany formy zakładu budżetowego:

likwidacja i powołanie jednostki budżetowej, likwidacja w celu wniesienia całości lub zorganizowanej części mienia do spółki prawa handlowego, likwidacja i utworzenie gospodarstwa pomocniczego, likwidacja w celu wydzierżawienia całości lub zorganizowanej części mienia zakładu budżetowego, likwidacja zakładu budżetowego bez powołania w jego miejsce innej jednostki organizacyjnej.[/ramka]

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Prawo dla Ciebie
PiS wygrywa w Sądzie Najwyższym. Uchwała PKW o rozliczeniu kampanii uchylona
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Dane osobowe
Rekord wyłudzeń kredytów. Eksperci ostrzegają: będzie jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawnicy
Ewa Wrzosek musi odejść. Uderzyła publicznie w ministra Bodnara