Oświadczenia o działalności gospodarczej zróżnicowały pozycję prawną radnych

Trybunał Konstytucyjny dwukrotnie zdyskwalifikował część przepisów ustaw samorządowych. O skutkach orzeczeń pisze doktor, kierownik Biura Prawnego w Starostwie Powiatowym w Mikołowie

Aktualizacja: 31.05.2007 13:43 Publikacja: 31.05.2007 01:01

Anna Wierzbica

Anna Wierzbica

Foto: Nieznane

Red

W2002 r. do ustaw o samorządzie: gminnym, powiatowym i województwa dodano przepisy nakładające na radnych (i inne osoby) obowiązek składania oświadczeń o działalności gospodarczej prowadzonej przez ich krewnych, jeżeli wykonywali ją na obszarze jednostki samorządu terytorialnego, w której radni zdobyli mandat.

Radnych gminy, powiatu i województwa obciążono także składaniem oświadczeń o umowach cywilnoprawnych zawartych przez ich małżonków, wstępnych, zstępnych i rodzeństwo z organami jednostki samorządu, w której uzyskali mandat radnego, odpowiednimi jednostkami organizacyjnymi lub osobami prawnymi, jeżeli nie dotyczą one stosunków prawnych wynikających z korzystania z powszechnie dostępnych usług lub ze stosunków prawnych powstałych na warunkach powszechnie obowiązujących. Ponadto radny, którego wymieniony w ustawie krewny w trakcie trwania kadencji radnego został zatrudniony na terenie jednostki samorządu terytorialnego lub w jej jednostce organizacyjnej, w związku jednostek samorządu terytorialnego albo zaczął świadczyć pracę lub wykonywać czynności zarobkowe na innej podstawie w spółkach handlowych, w których co najmniej 50 proc. udziałów lub akcji posiadają jednostki samorządu terytorialnego, został zobowiązany do pisemnego poinformowania o tym fakcie osoby, której składa oświadczenie majątkowe (tj. przewodniczącego rady gminy, rady powiatu albo sejmiku województwa lub wojewody, jeśli obowiązek ten powstał w odniesieniu do radnego pełniącego funkcję przewodniczącego organu stanowiącego). Obowiązek złożenia przez radnego informacji powstaje także w razie zmiany stanowiska przez wskazanych krewnych, ich zatrudniania www. podmiotach.

Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 13 lipca2004 r. orzekł niezgodność z konstytucją przepisów zobowiązujących do składania oświadczeń o działalności gospodarczej w części, w jakiej dotyczą one wstępnych, zstępnych oraz rodzeństwa radnego i innych obowiązanych do tego osób. Obowiązek składania oświadczeń o działalności gospodarczej pozostał więc w mocy tylko w odniesieniu do małżonków radnych i pozostałych osób wymienionych w art. 24j ustawy o samorządzie gminnym (usm), art.25e ustawy o samorządzie powiatowym oraz wart.27e ustawy o samorządzie województwa.

Oświadczenia radnych o działalności gospodarczej ich małżonków, zawieranych przez nich umowach cywilnoprawnych z organami jednostek samorządu oraz pozostałych ww. zdarzeń Trybunał ocenił w kolejnym wyroku. 13 marca 2007 r. orzekł niekonstytucyjność: art. 190 ust. 1 pkt 1a ordynacji wyborczej do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw; art.26 ust.1 pkt1a ustawy o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta; art.24j ust.3 usm.

Niezgodność przepisów dwóch pierwszych ustaw oznacza, że niezłożenie w terminach określonych w odrębnych przepisach oświadczenia o: swoim stanie majątkowym, działalności gospodarczej prowadzonej przez małżonka, umowach cywilnoprawnych zawartych przez małżonka, lub informacji o zatrudnieniu, rozpoczęciu świadczenia pracy lub wykonywania czynności zarobkowych albo zmianie stanowiska małżonka przestaje skutkować wygaśnięciem mandatu radnego lub wójta (burmistrza, prezydenta miasta).

Niekonstytucyjność art. 24j ust.3 usm w odniesieniu do radnych gminy oznacza utratę mocy obowiązującej przepisu, który nakazywał im składanie oświadczeń o działalności gospodarczej wciągu30 dni od dnia wyboru.

Wobec tego w aktualnym stanie prawnym usm nie zakreśla terminu, w którym radni powinni składać oświadczenia. Nie jest także określona sankcja za ich niezłożenie. Wprawdzie z art.24k ust. 1 pkt 1 usm wynika, iż brak oświadczenia radnego powoduje utratę prawa do diety, jednakże przepis ten stanowi, że dzieje się tak tylko wtedy, gdy oświadczenie nie zostanie złożone w terminie określonym w art. 24j ust. 3, a przepis ten począwszy od 19 marca tego roku nie obowiązuje.

Wyrok Trybunału zróżnicował sytuację prawną radnych gmin z jednej strony oraz radnych powiatów i województw z drugiej. A to dlatego, że tożsame z usm przepisy dwóch pozostałych ustaw samorządowych nakładające na radnych obowiązek składania oświadczeń o działalności gospodarczej małżonka nie były przedmiotem oceny Trybunału. Oznacza to, że pozostają one w mocy. W konsekwencji radni powiatów i województw mają obowiązek składania oświadczeń w ustawowym terminie 30 dni od dnia wyboru. Skutkiem ich niezłożenia będzie utrata prawa do diety do czasu złożenia oświadczenia.

Są wątpliwości dotyczące pojęcia "dzień wyboru", a konkretnie: czy 30 dni na złożenie oświadczenia biegnie od dnia przeprowadzenia głosowania (czyli od dnia wyborów), od dnia ogłoszenia wyników wyborów (obwieszczenie komisarza wyborczego) czy też od ostatecznego ustalenia wyników wyborów (publikacji obwieszczenia w wojewódzkim dzienniku urzędowym).

Na niejednoznaczność tego terminu zwrócił też uwagę Trybunał w wyroku z 13 marca, wskazując, że niedookreśloność "uderza nie tylko w zaufanie do prawa bezpośrednich adresatów normy, ale także w zaufanie wyborców, którzy głosując, zamanifestowali swą wolę".

W2002 r. do ustaw o samorządzie: gminnym, powiatowym i województwa dodano przepisy nakładające na radnych (i inne osoby) obowiązek składania oświadczeń o działalności gospodarczej prowadzonej przez ich krewnych, jeżeli wykonywali ją na obszarze jednostki samorządu terytorialnego, w której radni zdobyli mandat.

Radnych gminy, powiatu i województwa obciążono także składaniem oświadczeń o umowach cywilnoprawnych zawartych przez ich małżonków, wstępnych, zstępnych i rodzeństwo z organami jednostki samorządu, w której uzyskali mandat radnego, odpowiednimi jednostkami organizacyjnymi lub osobami prawnymi, jeżeli nie dotyczą one stosunków prawnych wynikających z korzystania z powszechnie dostępnych usług lub ze stosunków prawnych powstałych na warunkach powszechnie obowiązujących. Ponadto radny, którego wymieniony w ustawie krewny w trakcie trwania kadencji radnego został zatrudniony na terenie jednostki samorządu terytorialnego lub w jej jednostce organizacyjnej, w związku jednostek samorządu terytorialnego albo zaczął świadczyć pracę lub wykonywać czynności zarobkowe na innej podstawie w spółkach handlowych, w których co najmniej 50 proc. udziałów lub akcji posiadają jednostki samorządu terytorialnego, został zobowiązany do pisemnego poinformowania o tym fakcie osoby, której składa oświadczenie majątkowe (tj. przewodniczącego rady gminy, rady powiatu albo sejmiku województwa lub wojewody, jeśli obowiązek ten powstał w odniesieniu do radnego pełniącego funkcję przewodniczącego organu stanowiącego). Obowiązek złożenia przez radnego informacji powstaje także w razie zmiany stanowiska przez wskazanych krewnych, ich zatrudniania www. podmiotach.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów