Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (sygn. II SA/Wa 2097/07)
orzekł, że ma ono w takich wypadkach charakter konsultacyjny.
O zasięgnięcie w tej właśnie formie społecznej opinii o wariantach przyszłej trasy ekspresowej S7 wystąpiła do Rady Miasta i Gminy Łomianki grupa mieszkańców tej podwarszawskiej miejscowości. Wariantów było aż 11, ale żaden nie zdobył akceptacji, a dwa wzbudziły największe kontrowersje. Toteż w Łomiankach wrzało, a tutejszy komitet obywatelski zdecydował się na skierowanie w tej sprawie listu otwartego do ówczesnego premiera Jarosława Kaczyńskiego.
Rada MiG odrzuciła jednak wniosek o zorganizowanie referendum lokalnego. Powołując się na opinie prawne, uznała, że zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z 2000 r. o referendum lokalnym sprawy przebiegu dróg, które nie mają statusu dróg gminnych, nie mogą być mu poddawane. Wspomniany przepis przewiduje, że w referendum lokalnym członkowie wspólnoty samorządowej wyrażają w drodze głosowania swoją wolę co do sposobu rozstrzygania sprawy dotyczącej tej wspólnoty mieszczącej się w zakresie zadań i kompetencji organów danej jednostki samorządowej. – Proponowany temat referendum nie mieści się w zadaniach i kompetencji Rady MiG – orzekli radni.
Uchwałę odrzucającą wniosek o referendum unieważnił wojewoda mazowiecki. Stwierdził, że sposób interpretacji art. 2 ust. 1 ustawy o referendum lokalnym przez radę jest sprzeczny z art. 2 oraz 170 konstytucji. Art. 170 mówi, że członkowie wspólnoty samorządowej mogą decydować w drodze referendum o sprawach dotyczących tej wspólnoty. Nie ogranicza więc możliwości wyrażania opinii. Kwestia przebiegu dróg ma zasadnicze znaczenie dla mieszkańców. Nie można im odbierać prawa do wypowiadania się na ten temat.