Na lata 2007 – 2013 mamy do wydania pięć razy więcej środków niż poprzednio. To ogromny wysiłek nie tylko dla instytucji zaangażowanych w ich wdrażanie, ale również dla samorządów, które są ich największymi odbiorcami. Ponieważ trzeba uprościć pozyskiwanie unijnych środków, podjęte zostały prace nad zmianami w polskim prawie oraz w systemie wdrażania i rozliczania funduszy europejskich. Efektem jest projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z wdrażaniem funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności oraz akcja „Proste fundusze”.
Zaproponowane w projekcie ustawy zmiany mają zapewnić sprawność wykorzystania środków pochodzących z budżetu UE i efektywność ich wydatkowania. Najwięcej nowych rozwiązań pojawiło się w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju i ustawie o finansach publicznych. Doprowadzono m.in. do poprawy spójności przepisów obu ustaw dotyczących programowania wieloletniego i ich zgodności ze średniookresową strategią rozwoju kraju. Aby system był bardziej przyjazny beneficjentom, w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju wprowadzono lub usprawniono niektóre instrumenty prawne. Zakazano m.in. zmiany zasad konkursu, gdy trwa, oraz zmiany wytycznych w trakcie realizowania projektów. Zmieniono także procedurę odwoławczą, wprowadzając kontrolę sądów administracyjnych.
Ponadto w ustawie o finansach publicznych doprecyzowano przepisy o dotacji rozwojowej, a także podjęto próbę uproszczenia systemu obiegu środków finansowych (w tym tzw. środków niewygasających). Jednocześnie przyznano instytucjom uczestniczącym dodatkowe kompetencje, które przyspieszą i usprawnią proces wykorzystania środków, szczególnie prawidłowe ich wydatkowanie, a także zwrot nienależnie pobranych środków.
Samorządy będą mogły dokonywać modyfikacji w planie dochodów i wydatków budżetu samorządu województwa bez udziału sejmiku, również dotyczących programów, dla których samorząd jest instytucją pośredniczącą (jak w programie „Kapitał ludzki”), a nie tylko zarządzającą. Ustalono ponadto, że odsetki od środków zgromadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego będą przeznaczane na realizację odpowiednio krajowego lub regionalnego programu operacyjnego. Powiększą jednocześnie wkład własny samorządu województwa.
Zmieniły się również zapisy w ustawie o systemie oświaty, które jednoznacznie tworzą dla organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego podstawę prawną do uchwalania regulaminów przyznawania stypendiów z własnych środków lub ze środków UE.