Jakie kwalifikacje powinien mieć kierownik urzędu stanu cywilnego

Czy pracownik mający sześcioletni staż na stanowisku urzędniczym i legitymujący się tytułem licencjata uzyskanym na kierunku administracja i finanse sektora publicznego oraz tytułem magistra po ukończeniu magisterskich studiów uzupełniających na kierunku zarządzanie i marketing – administracja gospodarcza spełnia wymogi na stanowisko kierownika urzędu stanu cywilnego?

Aktualizacja: 27.04.2009 07:05 Publikacja: 27.04.2009 06:14

Jakie kwalifikacje powinien mieć kierownik urzędu stanu cywilnego

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

[b]Tak.[/b] Wymagania kwalifikacyjne, jakie powinna spełniać inna niż wójt osoba zatrudniona na stanowisku kierownika urzędu stanu cywilnego (jego zastępcy) określają przepisy ustawy z 29 września 1986 r. Zgodnie z jej art. 6a na stanowisku tym może być zatrudniony kandydat, który:

- ma obywatelstwo polskie, pełną zdolność do czynności prawnych i korzysta z pełni praw publicznych;

- nie był prawomocnie skazany za przestępstwo umyślne;

- cieszy się nieposzlakowaną opinią;

- posiada stan zdrowia pozwalający na zatrudnienie na określonym stanowisku;

Ponadto kandydat na kierownika (zastępcę kierownika) urzędu stanu cywilnego powinien legitymować się odpowiednim wykształceniem. Powinien mianowicie posiadać tytuł magistra uzyskany na studiach prawniczych lub administracyjnych, ewentualnie powinien ukończyć studia podyplomowe o kierunku administracyjnym.

Kandydat, zgodnie z cytowanym przepisem, powinien także posiadać odpowiedni staż pracy. Powinien on wynosić co najmniej 5 lat zatrudnienia:

- na stanowiskach urzędniczych w urzędach lub biurach jednostek samorządu terytorialnego lub

- w służbie cywilnej, lub

- w urzędach państwowych, z wyjątkiem stanowisk pomocniczych i obsługi,

lub

- w służbie zagranicznej, z wyjątkiem stanowisk pomocniczych i obsługi.

Stwierdzić należy, że w sytuacji opisanej w pytaniu kandydat spełnia określone w przepisach ustawy kryteria. Jeżeli zatem wygra konkurs na to stanowisko, albo ma być na nim zatrudniony w ramach naboru wewnętrznego, to może zostać zatrudniony na stanowisku kierownika urzędu stanu cywilnego.

[i][b]Podstawa prawna:[/b]

– [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=21BC88FE2E361DC283B7DDD31111109F?id=174390]ustawa z 29 września 1986 r. – Prawo o aktach stanu cywilnego (tekst jednolity DzU z 2004 r. nr 161, poz. 1688 ze zm.)[/link][/i]

[b]Tak.[/b] Wymagania kwalifikacyjne, jakie powinna spełniać inna niż wójt osoba zatrudniona na stanowisku kierownika urzędu stanu cywilnego (jego zastępcy) określają przepisy ustawy z 29 września 1986 r. Zgodnie z jej art. 6a na stanowisku tym może być zatrudniony kandydat, który:

- ma obywatelstwo polskie, pełną zdolność do czynności prawnych i korzysta z pełni praw publicznych;

Prawo rodzinne
Nie trzeba mieć zgody drugiego małżonka na swoje wydatki
Prawo drogowe
Nowy znak drogowy i zmiany w oznakowaniu przejść dla pieszych. Co muszą wiedzieć kierowcy?
Praca, Emerytury i renty
Zmiany w terminach wypłat emerytur w czerwcu 2025. Nowy harmonogram
Praca, Emerytury i renty
Duże zmiany w wypłatach 800 plus w czerwcu. Od lipca nowy termin
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Praca, Emerytury i renty
Duże zmiany w zasadach przyznawania i wypłaty zasiłku pogrzebowego