Reklama

Jakie kwalifikacje powinien mieć kierownik urzędu stanu cywilnego

Czy pracownik mający sześcioletni staż na stanowisku urzędniczym i legitymujący się tytułem licencjata uzyskanym na kierunku administracja i finanse sektora publicznego oraz tytułem magistra po ukończeniu magisterskich studiów uzupełniających na kierunku zarządzanie i marketing – administracja gospodarcza spełnia wymogi na stanowisko kierownika urzędu stanu cywilnego?

Aktualizacja: 27.04.2009 07:05 Publikacja: 27.04.2009 06:14

Jakie kwalifikacje powinien mieć kierownik urzędu stanu cywilnego

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

[b]Tak.[/b] Wymagania kwalifikacyjne, jakie powinna spełniać inna niż wójt osoba zatrudniona na stanowisku kierownika urzędu stanu cywilnego (jego zastępcy) określają przepisy ustawy z 29 września 1986 r. Zgodnie z jej art. 6a na stanowisku tym może być zatrudniony kandydat, który:

- ma obywatelstwo polskie, pełną zdolność do czynności prawnych i korzysta z pełni praw publicznych;

- nie był prawomocnie skazany za przestępstwo umyślne;

- cieszy się nieposzlakowaną opinią;

- posiada stan zdrowia pozwalający na zatrudnienie na określonym stanowisku;

Reklama
Reklama

Ponadto kandydat na kierownika (zastępcę kierownika) urzędu stanu cywilnego powinien legitymować się odpowiednim wykształceniem. Powinien mianowicie posiadać tytuł magistra uzyskany na studiach prawniczych lub administracyjnych, ewentualnie powinien ukończyć studia podyplomowe o kierunku administracyjnym.

Kandydat, zgodnie z cytowanym przepisem, powinien także posiadać odpowiedni staż pracy. Powinien on wynosić co najmniej 5 lat zatrudnienia:

- na stanowiskach urzędniczych w urzędach lub biurach jednostek samorządu terytorialnego lub

- w służbie cywilnej, lub

- w urzędach państwowych, z wyjątkiem stanowisk pomocniczych i obsługi,

lub

Reklama
Reklama

- w służbie zagranicznej, z wyjątkiem stanowisk pomocniczych i obsługi.

Stwierdzić należy, że w sytuacji opisanej w pytaniu kandydat spełnia określone w przepisach ustawy kryteria. Jeżeli zatem wygra konkurs na to stanowisko, albo ma być na nim zatrudniony w ramach naboru wewnętrznego, to może zostać zatrudniony na stanowisku kierownika urzędu stanu cywilnego.

[i][b]Podstawa prawna:[/b]

– [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=21BC88FE2E361DC283B7DDD31111109F?id=174390]ustawa z 29 września 1986 r. – Prawo o aktach stanu cywilnego (tekst jednolity DzU z 2004 r. nr 161, poz. 1688 ze zm.)[/link][/i]

[b]Tak.[/b] Wymagania kwalifikacyjne, jakie powinna spełniać inna niż wójt osoba zatrudniona na stanowisku kierownika urzędu stanu cywilnego (jego zastępcy) określają przepisy ustawy z 29 września 1986 r. Zgodnie z jej art. 6a na stanowisku tym może być zatrudniony kandydat, który:

- ma obywatelstwo polskie, pełną zdolność do czynności prawnych i korzysta z pełni praw publicznych;

Reklama
W sądzie i w urzędzie
Nowa usługa w aplikacji mObywatel. Pięć razy w miesiącu za darmo
Materiał Promocyjny
W poszukiwaniu nowego pokolenia prezesów: dlaczego warto dbać o MŚP
Sądy i trybunały
Tak koalicja 15 października „przejmie” Trybunał Konstytucyjny. Jest zapowiedź
Praca, Emerytury i renty
Emerytury bezdzietnych kobiet. Czy petycja ma szansę zmienić prawo?
Prawo drogowe
Prawo jazdy po 65. roku życia. Będą nowe przepisy w Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Zawody prawnicze
Zakaz używania tytułu i bez presji załatwiania zastępstwa na urlopie. Będą nowe przepisy o adwokaturze
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama