W najbliższy czwartek (3 grudnia 2009 r.) zaczną obowiązywać przepisy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczące świadczenia usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego nr 1370/2007 (DzUrzUEL z 2007 r. nr 315, poz. 1).
Warto znać treść tego aktu, ponieważ jego przepisy obowiązują w Polsce bezpośrednio, bez konieczności wprowadzania (transpozycji) jego treści do prawa krajowego. Polski ustawodawca zobowiązany będzie uchylić wszystkie akty, które są niezgodne z treścią tego rozporządzenia.
Usługi w zakresie transportu pasażerskiego będą świadczone według jednego z czterech modeli, o których mowa w art. 5 rozporządzenia.
[srodtytul]Model 1 – samodzielnie[/srodtytul]
Polega on na samodzielnym świadczeniu usług przez instytucję publiczną, którą może być np. jednostka samorządu terytorialnego. [b]Usługi w tym zakresie będą realizowane przy pomocy jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, utworzonych np. przez gminy (powiaty, województwa samorządowe).[/b] Będą to przede wszystkim jednostki budżetowe oraz zakłady budżetowe.