Ochrona przed powodzią jest zadaniem organów administracji rządowej, ale również samorządu terytorialnego. Wynika to wprost z treści art. 81 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=59064386E87C96A64B1F16E9B69CD1B6?id=180140]ustawy z 18 lipca 2001 r. – Prawo wodne (tekst jedn. DzU z 2005 r. nr 239, poz. 2019 ze zm.)[/link].
Ustawa ta nakazuje m.in. opracowanie planu przeciwpowodziowego dla terenów zagrożonych. W przypadku gdy są to tereny o szczególnym znaczeniu społeczno-gospodarczym lub kulturowym, plany te powinny brać pod uwagę możliwość wystąpienia powodzi co najmniej raz na 200 lat.
[srodtytul]Studium ochrony przeciwpowodziowej[/srodtytul]
Za opracowanie planu ochrony przeciwpowodziowej odpowiedzialny jest dyrektor regionalnego zarządu gospodarki wodnej (RZGW). To on bowiem, zgodnie z dyspozycją art. 79 ust. 2 ustawy – Prawo wodne sporządza studium ochrony przeciwpowodziowej, ustalające granice zasięgu wód powodziowych o określonym prawdo-podobieństwie występowania oraz kierunki ochrony przed powodzią.
W studium tym, w zależności od sposobu zagospodarowania terenu oraz ukształtowania tarasów zalewowych, terenów depresyjnych i bezodpływowych, dokonuje podziału obszarów na:[b] wymagające ochrony przed zalaniem, służące przepuszczaniu wód powodziowych (tzw. obszary bezpośredniego zagrożenia powodzią) oraz obszary potencjalnego zagrożenia powodzią.[/b]