Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji przygotowało propozycje zmian w zasadach oceniania projektów o przyznanie dofinansowania do remontu, budowy i przebudowy dróg lokalnych. Samorządy, których projekty będą obejmować odbudowę lub modernizację drogi zniszczonej przez tegoroczną powódź lub osuwiska otrzymają dodatkowo 10 punktów. Zasada ta będzie jednak obowiązywać dopiero po przyjęciu proponowanych zmian przez Radę Ministrów i podpisaniu uchwały przez premiera. Do tego momentu wnioski będą rozpatrywane na dotychczasowych zasadach.
W ramach Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych gminy i powiaty mogą starać się o przyznanie dotacji na pokrycie połowy kosztów inwestycji drogowych planowanych na przyszły rok. O przyznaniu dofinansowania na terenie województwa decydować będą komisje, które ocenią wnioski pod względem formalnym i merytorycznym. Następnie wojewodowie przekazują listę zakwalifikowanych wniosków ministrowi spraw wewnętrznych i administracji. Na jej zaakceptowanie minister Jerzy Miller będzie miał czas do 28 listopada tego roku.
Propozycja zmiany sposobu oceniania wniosków została podyktowana skalą strat spowodowanych przez tegoroczną powódź w infrastrukturze komunalnej samorządów. Wiele dróg gminnych i powiatowych na terenie większości województw zostało całkowicie lub częściowo zniszczonych przez żywioł – argumentował minister Jerzy Miller, podczas posiedzenia Komisji Wspólnej rządu i Samorządu Terytorialnego.
Za zmianami w sposobie dofinansowania dróg opowiadali się zarówno wojewodowie jak i samorządowcy z poszkodowanych przez powódź regionów. Program nie uszczupla środków finansowych, które znajdują się w rezerwie powodziowej na usuwanie skutków powodziowych. „To jest jeszcze jeden zastrzyk pieniędzy, który równolegle do tej rezerwy może pomóc gminom, które poniosły straty przekraczające możliwość samodzielnego uporania się z tym problemem” – mówił na spotkaniu minister Jerzy Miller.
Narodowy Program Budowy Dróg Lokalnych został zaplanowany na trzy lata. Rozpoczął się w 2009 roku i potrwa do 2011 roku. Każdego roku z budżetu państwa na budowy dróg lokalnych rząd przeznacza około miliarda złotych. Inwestycje są finansowane w połowie przez rząd, a w połowie przez samorządy.