Reklama
Rozwiń
Reklama

PKP PLK może stracić 1,2 mld zł dotacji UE. Dlaczego?

Wczoraj władze PKP PLK miały podjąć decyzję w sprawie budowy podziemnej stacji w Łodzi. Poznamy ją dziś

Publikacja: 24.05.2011 03:52

PKP PLK może stracić 1,2 mld zł dotacji UE. Dlaczego?

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

W grę wchodzi unieważnienie ogromnego przetargu, a to oznaczałoby stratę 1,2 mld zł unijnych dotacji. Decyzja jeszcze nie zapadła.

Pieniądze, które Bruksela obiecała dać na budowę dworca w Łodzi, to ok. 7 proc. wszystkich dostępnych na lata 2007 – 2013 unijnych dotacji na kolej. Powodem zawirowań wokół budowy nowego dworca Łódź Fabryczna są odwołania firm biorących udział w przetargu. – Dotychczas złożonych zostało 14 protestów do zamawiającego, siedem odwołań do Krajowej Izby Odwoławczej oraz dwie skargi do sądu – mówi Alina Giedryś, wiceprezes PKP PLK.

Przetarg został ogłoszony w grudniu 2009 r. Zgłosiło się 12 firm i konsorcjów. Wybór pięciu, które zostały zaproszone do składania ofert cenowych, trwał od kwietnia do listopada 2010 roku. Na pierwotnej liście znajdowały się czeski Metrostav, Torpol, konsorcjum Strabagu, Mostostalu i Acciony, hiszpańska PolAqua z Dragadosem i konsorcjum Budimeksu i Ferrovial Agroman. Po pierwszym proteście Metrostav został zastąpiony przez Hydrobudowę.

PKP PLK oferty w przetargu otworzyła 8 kwietnia. Już trzy dni później sąd stwierdził, że kwalifikacje powinny zostać przeprowadzone jeszcze raz. To oznaczałoby wejście na krótką listę Warbudu i wypadnięcie z niej Hiszpanów, którzy złożyli najniższą – wartą 1,54 mld zł brutto – ofertę.

Władze PKP PLK mają do podjęcia trudną decyzję. Aby Bruksela zgodziła się dofinansować inwestycje, musi ona zostać zakończona do 2014 r. Tymczasem powtórka przetargu uniemożliwi dotrzymanie tego terminu.

Reklama
Reklama

Kolejnym rozwiązaniem jest usunięcie z krótkiej listy Dragadosu i wybranie następnej najtańszej oferty. PKP PLK zapewne mogłyby się w tym przypadku spodziewać kolejnych kroków prawnych ze strony Warbudu, zapewne łącznie z procesem o wypłatę odszkodowania.

W grę wchodzi unieważnienie ogromnego przetargu, a to oznaczałoby stratę 1,2 mld zł unijnych dotacji. Decyzja jeszcze nie zapadła.

Pieniądze, które Bruksela obiecała dać na budowę dworca w Łodzi, to ok. 7 proc. wszystkich dostępnych na lata 2007 – 2013 unijnych dotacji na kolej. Powodem zawirowań wokół budowy nowego dworca Łódź Fabryczna są odwołania firm biorących udział w przetargu. – Dotychczas złożonych zostało 14 protestów do zamawiającego, siedem odwołań do Krajowej Izby Odwoławczej oraz dwie skargi do sądu – mówi Alina Giedryś, wiceprezes PKP PLK.

Reklama
Prawo drogowe
Rząd chce podwyższyć opłaty za przejazd drogami ekspresowymi i autostradami
Nieruchomości
Spółdzielcy będą wreszcie na swoim. Rząd chce rozwiązać problem z PRL
Konsumenci
Frankowicze. Sąd nie zawsze związany stanowiskiem sądu odwoławczego
Prawo rodzinne
Jak po rozwodzie wycenić nakłady małżonka na wspólny majątek? Wyrok SN
Materiał Promocyjny
Jak budować strategię cyberodporności
Podatki
Darowizna od rodzica powinna iść na konto dziecka. Bo fiskus ją opodatkuje
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama