30 czerwca to ostatni dzień na absolutorium

Uchwała rozliczająca wójta z wykonania ubiegłorocznego budżetu ma być podjęta do końca miesiąca

Publikacja: 29.06.2011 04:25

30 czerwca to ostatni dzień na absolutorium

Foto: Fotorzepa, Jakub Ostałowski

Art. 271 ust. 1 ustawy o finansach publicznych wyjaśnia, jakie dokumenty są podstawą dla radnych do rozstrzygnięcia, czy organ wykonawczy na rozliczenie wykonania budżetu za 2010 r. zasłużył, czy też nie. Są to przede wszystkim sprawozdania: z wykonania budżetu gminy (powiatu albo województwa) oraz finansowe, a także opinie o tych sprawozdaniach przedłożone przez regionalną izbę obrachunkową oraz biegłego rewidenta. Zaznaczyć trzeba, że obowiązek badania sprawozdania finansowego JST przez biegłego rewidenta dotyczy tylko tych gmin, w których liczba mieszkańców przekracza 150 tys. Liczbę mieszkańców ustala się na podstawie danych GUS, na 31 grudnia roku poprzedzającego rok, za który sporządzono sprawozdanie (czyli 31 grudnia 2009 r.).

Przed podjęciem uchwały w sprawie absolutorium radni muszą zapoznać się również z informacją o stanie mienia jednostki samorządu terytorialnego oraz stanowiskiem komisji rewizyjnej. Ta zaś jest jedynym podmiotem uprawnionym do sformułowania wniosku absolutoryjnego. Tzn. czy rada powinna wójtowi absolutorium udzielić, czy też go odmówić.

Gdy nie było rozstrzygnięcia, głosowania się nie powtarza

Radni mogą również zażądać od wójta (zarządu) dodatkowych wyjaśnień.

Na przeanalizowanie wszystkich dokumentów i podjęcie decyzji w sprawie absolutorium radni muszą mieć odpowiednio dużo czasu. Dlatego też ustawodawca postanowił, że wniosek w tej sprawie komisja rewizyjna powinna przedłożyć radzie (sejmikowi) najpóźniej do 15 czerwca.

Rada (sejmik) może podjąć uchwałę, w której udzieli organowi wykonawczemu absolutorium albo odmówi udzielenia. Może się zdarzyć i tak, że rada w sprawie absolutorium nie podejmie żadnego rozstrzygnięcia. Tak będzie, gdy przedłożona radnym uchwała nie uzyska wymaganej przepisami większości głosów. Jak podkreślono w uchwale kolegium RIO w Bydgoszczy, w sytuacji gdy za żadną możliwością: udzielić lub nie udzielić absolutorium, nie padnie wymagana bezwzględna większość głosów ustawowego składu rady gminy, wynik głosowania "w sprawie absolutorium" będzie nierozstrzygnięty, a nie ma podstaw do przeprowadzenia kolejnych głosowań (sygn. akt XIII 28/06). Stanowisko takie potwierdza orzecznictwo sądów administracyjnych. Przytoczyć można chociażby wyrok WSA w Kielcach z 31 stycznia 2006 r., w którym sąd uznał za dopuszczalne, by kwestia, czy absolutorium zostało udzielone czy też nie, pozostała nierozstrzygnięta (sygn. akt I SA/Ke 592/05).

podstawa prawna: ustawa z 27 sierpnia 2009 r. DzU  nr 157, poz. 1240 ze zm.

Czytaj także w serwisie:

» Samorząd » Ustrój i kompetencje » Ustrój samorządu

Art. 271 ust. 1 ustawy o finansach publicznych wyjaśnia, jakie dokumenty są podstawą dla radnych do rozstrzygnięcia, czy organ wykonawczy na rozliczenie wykonania budżetu za 2010 r. zasłużył, czy też nie. Są to przede wszystkim sprawozdania: z wykonania budżetu gminy (powiatu albo województwa) oraz finansowe, a także opinie o tych sprawozdaniach przedłożone przez regionalną izbę obrachunkową oraz biegłego rewidenta. Zaznaczyć trzeba, że obowiązek badania sprawozdania finansowego JST przez biegłego rewidenta dotyczy tylko tych gmin, w których liczba mieszkańców przekracza 150 tys. Liczbę mieszkańców ustala się na podstawie danych GUS, na 31 grudnia roku poprzedzającego rok, za który sporządzono sprawozdanie (czyli 31 grudnia 2009 r.).

Internet i prawo autorskie
Bruksela pozwała Polskę do TSUE. Jest szybka reakcja rządu Donalda Tuska
Prawnicy
Prokurator z Radomia ma poważne kłopoty. W tle sprawa katastrofy smoleńskiej
Sądy i trybunały
Nagły zwrot w sprawie tzw. neosędziów. Resort Bodnara zmienia swój projekt
Prawo drogowe
Ten wyrok ucieszy osoby, które oblały egzamin na prawo jazdy
Dobra osobiste
Karol Nawrocki pozwany za książkę, którą napisał jako Tadeusz Batyr