Art. 271 ust. 1 ustawy o finansach publicznych wyjaśnia, jakie dokumenty są podstawą dla radnych do rozstrzygnięcia, czy organ wykonawczy na rozliczenie wykonania budżetu za 2010 r. zasłużył, czy też nie. Są to przede wszystkim sprawozdania: z wykonania budżetu gminy (powiatu albo województwa) oraz finansowe, a także opinie o tych sprawozdaniach przedłożone przez regionalną izbę obrachunkową oraz biegłego rewidenta. Zaznaczyć trzeba, że obowiązek badania sprawozdania finansowego JST przez biegłego rewidenta dotyczy tylko tych gmin, w których liczba mieszkańców przekracza 150 tys. Liczbę mieszkańców ustala się na podstawie danych GUS, na 31 grudnia roku poprzedzającego rok, za który sporządzono sprawozdanie (czyli 31 grudnia 2009 r.).
Przed podjęciem uchwały w sprawie absolutorium radni muszą zapoznać się również z informacją o stanie mienia jednostki samorządu terytorialnego oraz stanowiskiem komisji rewizyjnej. Ta zaś jest jedynym podmiotem uprawnionym do sformułowania wniosku absolutoryjnego. Tzn. czy rada powinna wójtowi absolutorium udzielić, czy też go odmówić.
Gdy nie było rozstrzygnięcia, głosowania się nie powtarza
Radni mogą również zażądać od wójta (zarządu) dodatkowych wyjaśnień.
Na przeanalizowanie wszystkich dokumentów i podjęcie decyzji w sprawie absolutorium radni muszą mieć odpowiednio dużo czasu. Dlatego też ustawodawca postanowił, że wniosek w tej sprawie komisja rewizyjna powinna przedłożyć radzie (sejmikowi) najpóźniej do 15 czerwca.