W jaki sposób?
Jednostki zainteresowania publicznego mają obowiązek powoływania komitetów audytu, w których przynajmniej jeden członek powinien mieć kompetencje i wiedzę z zakresu rachunkowości i rewizji finansowej. Do zadań komitetu należy bieżący monitoring procesu sprawozdawczości finansowej, ale także rekomendacja co do wyboru biegłego rewidenta. W ten sposób prawo i obowiązek wyboru biegłych rewidentów w JST pozostałyby w gestii rad miast, gmin i powiatów, ale operacyjnie zajmowaliby się tym członkowie komitetów.
Czy samorządy powinny wybierać rewidenta w drodze przetargu?
W większości wypadków tak. Zadanie to wymaga określenia precyzyjnych warunków specyfikacji zamówienia publicznego, dlatego że firmy audytorskie nie zdołają wykonać w sposób rzetelny badania dużej jednostki za kwotę nieprzekraczającą 14 tys. euro. Procedura wyboru biegłego rewidenta powinna przebiegać bez udziału zarządu danej jednostki. Proces ten powinien być przeprowadzany przez niezależnych, kompetentnych fachowców z zakresu rachunkowości i rewizji finansowej, członków komitetu audytu, utworzonego przez daną radę miasta, gminy lub powiatu, zgodnie z ustawą o biegłych rewidentach.
Czy badaniu podlegają jednostkowe czy również skonsolidowane sprawozdania samorządów?
Zakres rewizji sprawozdań finansowych to niestety kolejna luka prawna w wypadku samorządów. Obecnie możemy stwierdzić, że badaniu przez biegłego rewidenta podlegać mają jednostkowe sprawozdania finansowe JST, a nie skonsolidowane. Należy jednak rozważyć zasadność poszerzenia badania również o sprawozdania skonsolidowane.