Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej przygotowało projekty aktów wykonawczych do ustawy z 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i pieczy zastępczej. Wśród nich znajduje się rozporządzenie w sprawie szkoleń na asystenta rodziny.
Wśród zagadnień, które mają być poruszone na szkoleniu, znajdą się regulacje prawne dotyczące wspierania rodziny oraz systemu pieczy zastępczej, prawo rodzinne, administracyjne, karne i regulujące zabezpieczenie społeczne. Uczestnik kursu pozna też etykę pracy asystenta oraz charakterystykę problemów rodziny, w tym destrukcyjnych zachowań dziecka czy nieprawidłowych postaw rodzicielskich.
Mają być też poruszane kwestie opieki nad niepełnosprawnym dzieckiem czy interwencji kryzysowej w rodzinie. Przyszły asystent będzie się musiał nauczyć, jak pielęgnować niemowlęta i dzieci oraz jak organizować dzieciom i młodzieży wolny czas.
Projekt zakłada, że kurs powinien odbyć się w formie zapewniającej aktywny udział uczestników. Dzięki temu przyszli urzędnicy mają nabyć praktyczne umiejętności pracy z rodziną.
MPiPS proponuje, by liczba godzin szkolenia była nie mniejsza niż 230. W tym 30 godzin kursu ma być poświęcone analizie własnych możliwości i ograniczeń w wykonywaniu zawodu, obejmującej trening interpersonalny i terapię własną. Także 30 godzin szkolenia powinno obejmować praktyki w instytucji prowadzącej pracę z rodziną.