Spółka Naprzód w Rydułtowach (woj. śląskie) zajmująca się odbiorem śmieci zagroziła właścicielom nieruchomości, że cena usługi wzrośnie, gdy zwiększy się cena paliwa. W formularzu umowy nie zapisano, że klient będzie mógł wtedy odstąpić od umowy, bez ponoszenia jakichkolwiek kosztów.
Zwiększenie opłaty za usługę - to zmiana istotnych warunków umowy
Zakwestionował to UOKiK, bowiem jest to jedna z praktyk niedozwolonych. Zgodnie z prawem – zauważył urząd - gdy przedsiębiorca zmienia istotne warunki umowy, do których zaliczana jest cena, konsument ma prawo odstąpienia od wiążącego go kontraktu bez ponoszenia dodatkowych kosztów.
Z drugiej strony firma inaczej widziała swoje prawa dotyczące zerwania umowy. Zastrzeżenia UOKiK wzbudziło kolejne postanowienie w formularzu umów, zgodnie z którym spółka zastrzegała sobie prawo do natychmiastowego odstąpienia od umowy oraz naliczenia należności łącznie z odsetkami w przypadku zalegania przez konsumenta z opłatą, które przekracza 14 dni. W opinii urzędu w takiej sytuacji przedsiębiorca, zanim zastosuje sankcję w postaci odstąpienia od umowy powinien dodatkowo wezwać konsumenta do zapłaty. Praktyka przedsiębiorcy narażała konsumentów, którzy nie mogli dokonać zapłaty w terminie np. z powodu niezawinionego wypadku losowego, na pozbawienie usługi wywozu śmieci z dnia na dzień.
Urząd jednak odstąpił od nałożenia kary finansowej, bowiem spółka Naprzód zobowiązała się do zmiany kwestionowanych praktyk.