Rada gminy w Siennicy podjęła uchwałę, w której określiła, udostępnione dla operatorów i przewoźników, przystanki komunikacyjne, których gmina jest właścicielem lub zarządzającym. W uchwale ustaliła także zasady korzystania z tych przystanków.
Wojewoda mazowiecki, rozstrzygnięciem nadzorczym z 24 kwietnia 2013 r. stwierdził nieważność tej uchwały (sygn. akt LEX-I.4131.47.2013.MK).
Jako podstawę prawną uchwały radni wskazali przepisy ustawy z 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (DzU z 2011 r. nr 5 poz. 13 z późn. zm.).
W ramach warunków i zasad korzystania z przystanków gmina zawarła postanowienie, w którym wskazała, że do wniosku na podstawie którego zawierana jest umowa pomiędzy operatorem lub przewoźnikiem, a gminą należy dołączyć proponowany rozkład jazdy oraz mapę z zaznaczoną linią komunikacyjną i przystankami. W uchwale rada wskazała, że umowa będzie zawarta na okres ważności zezwolenia, na podstawie którego usługi transportowe przedsiębiorca wykonuje. W umowie tej wskazane zostaną także m.in.: ilość zatrzymań środka transportu na przystankach, wykaz obsługiwanych przystanków według rozkładu jazdy oraz termin i sposób wnoszenia opłat.
- Taka regulacja nie mieści się jednak w treści upoważnienia ustawowego - mówi Dariusz Piątek, wicewojewoda mazowiecki. - W szczególności zaś zawartego w art. 15 ust. 2 ustawy o publicznym transporcie drogowym - dodaje.