Rada Miejska w Kleszczelach podjęła uchwałę w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy.
Jego przepisy zobowiązały właścicieli nieruchomości m.in. do usuwania sopli i nawisów śniegu z dachów, czy wprowadziły zakaz wyprowadzania psów na teren piaskownic i placów zabaw dla dzieci.
W toku badania jego legalności wojewoda podlaski stwierdził, że postanowienia te przekraczają zakres deklaracji ustawowej określonej w art. 4 ust. 2 ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody podlaskiego z 4 lipca 2013 r., sygn. akt NK-II.4131.53.2013.ACH). W konsekwencji je uchylił.
- Organ stanowiący gminy nie może w sposób niczym nieograniczony nakładać obowiązków związanych z czystością i porządkiem na terenie gminy, ani tak szeroko określać powinności właścicieli nieruchomości w zakresie utrzymania porządku, czystości oraz należytego stanu sanitarno – higienicznego całej nieruchomości – mówi Aneta Kuberska, zastępca dyrektora Wydziału Nadzoru i Kontroli Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego. - Zauważyć ponadto należy, iż uprzątanie zanieczyszczeń ustawodawca ograniczył do części nieruchomości służących do użytku publicznego, nie zaś do utrzymania terenu całej nieruchomości oraz podejmowania czynności wskazanych w przedmiotowym regulaminie - dodaje.
Stanowisko to potwierdza orzecznictwo sądów administracyjnych. Przykładowo w wyroku WSA w Olsztynie z 21 października 2008 r. sąd podkreślił, że art. 4 ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach nie daje prawa radzie gminy ani do stanowienia aktów prawa miejscowego regulujących zagadnienia inne niż wymienione w tym przepisie, ani podejmowania regulacji w inny sposób niż wskazany przez ustawodawcę. Oznaczałoby to wykroczenie poza zakres delegacji ustawowej (sygn. akt II SA/Ol 417/08).