Rada Gminy Świętajno uchwaliła Regulamin utrzymania czystości i porządku, w którym ustaliła, że usuwanie odpadów z budynków rekreacji indywidualnej (nieruchomości zamieszkałych sezonowo) odbywać się będzie po zadeklarowaniu przez ich właścicieli wnoszenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za cały sezon letni, a w sezonie zimowym według ich potrzeb. W Regulaminu sprecyzowano, że pod pojęciem "sezonu letniego" należy rozumieć okres od 1 kwietnia do 31 października, z kolei pod pojęciem "sezonu zimowego" okres od 1 listopada do 31 marca.
Wojewoda Warmińsko-Mazurski uznał, iż nakładanie na właścicieli nieruchomości obowiązków wykraczających poza delegację ustawową wkracza w sferę praw i wolności obywatelskich zastrzeżoną dla aktów wyższego rzędu. W związku z tym wniósł skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie domagając się stwierdzenia nieważności uchwały.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie (sygn. akt II SA/Ol 765/13) przyznał, iż co prawda rozumie problem gminy Świętajno związany z brakiem skutecznej regulacji prawnej dotyczącej znalezienia skutecznej metody pozwalającej na nałożenie obowiązku za cały okres letni - sezon, w którym nieruchomości te są wykorzystywane, ale jednocześnie zaznaczył, iż nie może zaakceptować sytuacji, w której uchwalone zapisy uchwały naruszają zapisy ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
W uzasadnieniu WSA w Olsztynie stwierdził, że wprawdzie Rada Gminy ma obowiązek określenia w regulaminie utrzymania czystości szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku poprzez określenie m.in. częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego, lecz w zakresie zapisu Regulaminu dokonała nieuprawnionej modyfikacji przepisu ustawowego dodatkowo wykraczając poza materię przewidzianą do uregulowania poprzez określenie pojęć - sezonu letniego i sezonu zimowego, do którego to działania nie została umocowana.
- Rada Gminy nie została upoważniona, aby w drodze regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy uzależniać usuwanie odpadów z budynków rekreacji indywidualnej od zadeklarowania przez właścicieli tych nieruchomości wnoszenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za cały sezon letni w związku z czym w zakresie Regulaminu stwierdzono jego nieważność w zakresie słów "za cały sezon letni, a w sezonie zimowym według ich potrzeb" – wyjaśnił WSA.