Z pytaniem prawnym dotyczącym prawa pracownika samorządowego do dodatku za godziny nadliczbowe do Trybunału Konstytucyjnego zwrócił się Sąd Rejonowy w Gliwicach.

Chodzi o zgodność z Konstytucją art. 42 ust. 4 ustawy o pracownikach samorządowych. Przepis ten wprowadza generalną zasadę rekompensaty za pracę w godzinach nadliczbowych dla pracowników samorządowych.

Zgodnie z nim, pracownikowi samorządowemu za pracę wykonywaną na polecenie przełożonego w godzinach nadliczbowych przysługuje, według wyboru pracownika, wynagrodzenie albo czas wolny w tym samym wymiarze, z tym że czas wolny, na wniosek pracownika, może być udzielony w okresie bezpośrednio poprzedzającym urlop wypoczynkowy lub po jego zakończeniu.

Problem polega na tym, iż w przypadku wypłaty wynagrodzenia za pracę kwestionowany przepis nie przewiduje uprawnienia pracownika samorządowego do dodatku w wysokości 50% lub 100% za pracę w godzinach nadliczbowych, jak to ma miejsce w regulacjach kodeksu pracy.

Zdaniem gliwickiego Sądu Rejonowego pozbawienie pracownika samorządowego prawa do dodatku za pracę w godzinach nadliczbowych jest sprzeczne z konstytucyjnymi zasadami: równości wobec prawa, sprawiedliwości społecznej, zakazem dyskryminacji oraz narusza prawo do godziwego wynagrodzenia za pracę.