Rada Gminy Trzebieszów w uchwale (sygnatura akt PN-II.4131.12.2014) w sprawie wysokości opłat za świadczenia udzielane przez przedszkola publiczne zawarła zapis dotyczący naliczania opłaty za każdą rozpoczętą godzinę korzystania dziecka z wychowania przedszkolnego ponad pięć godzin dziennie.
Zapis ten zakwestionował wojewoda lubelski, wskazując, że modyfikuje on w sposób niedozwolony treść art. 14 ust. 5a ustawy o systemie oświaty. Ustawodawca przewidział bowiem naliczanie opłaty za każdą godzinę zajęć, tzn. że ma być naliczana za każdą pełną godzinę, a nie za godzinę rozpoczętą.
Wojewoda wskazał, że upoważnienie rady na podstawie art. 14 ust. 5 i 5a ustawy o systemie oświaty dotyczy jedynie ustalania w drodze uchwały opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego w prowadzonych przez gminę publicznym przedszkolu lub publicznej innej formie wychowania przedszkolnego. Rada nie została upoważniona do ustalania odmiennych zasad naliczania, niż wynika to z ustawy.
Organ nadzoru podkreślił także, że cechą opłaty jest ekwiwalentność. Tym samym stanowi swoistą zapłatę za uzyskanie zindywidualizowanego świadczenia oferowanego przez podmiot prawa publicznego.
Wadliwość naliczania opłat za każdą rozpoczętą godzinę korzystania ze świadczeń tak jak za godzinę pełną potwierdził WSA w Poznaniu (sygn. akt IV SA/Po 552/13). Sąd orzekł, że taka regulacja pozostaje w sprzeczności w niekwestionowaną w orzecznictwie zasadą ponoszenia opłat tylko za rzeczywisty czas korzystania przez dziecko z danego świadczenia.