Burmistrz pewnego miasta w województwie małopolskim ustalił wysokość opłat za dodatkowe koszty związane z udostępnieniem informacji publicznej. W zarządzeniu określono stawki za sporządzenie kserokopii dokumentów (np. 50 groszy za kopię w formacie A4) oraz informacji, kopii dokumentów lub danych na nośnikach elektronicznych (np. 4 zł za sporządzenie kopii na płycie CD).
Te zarządzenie zakwestionował w rozstrzygnięciu nadzorczym Wojewoda Małopolski, zwracając uwagę na wewnętrzną sprzeczność, bowiem z jednej strony zarządzenie ma stanowić jedynie akt kierownictwa wewnętrznego, nie oddziaływujący na osoby trzecie (w tym przypadku petentów urzędu), a z drugiej strony wpływa ono, poprzez ujednolicenie opłat, na sposób ustalania opłat ponoszonych przez właśnie osoby trzecie.
Wojewoda stanął, więc na stanowisku, że kwestionowane zarządzenie poprzez wprowadzenie stawek opłat pobieranych w Urzędzie Miasta za dodatkowe koszty związane z udostępnieniem informacji publicznej reguluje wprost obowiązki podmiotów zewnętrznych zamierzających korzystać z ustawowego prawa do uzyskania informacji publicznej.
Wojewoda przypomniał ponadto, że dostęp do informacji publicznej jest co do zasady bezpłatny. Ustawa o dostępie do informacji publicznej co prawda pozwalana na odstąpienie od tej zasady, ale wysokość opłaty pobieranej za dodatkowe koszty musi jednakże każdorazowo odpowiadać rzeczywistym poniesionym przez organ kosztom. Dlatego też, zdaniem wojewody, wszelkie opłaty wprowadzone w formie stawek ryczałtowych, jak w kwestionowanym zarządzeniu, stanowią naruszenie art. 7 ust 2 i art. 15 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej.
Niekorzystne dla siebie rozstrzygnięcie nadzorcze zaskarżyła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie gmina. W skardze podniosła, iż zarządzenie nie określa wysokości opłaty za udostępnienie informacji publicznej a jedynie wysokość poszczególnych kosztów, które dopiero po stosownym zsumowaniu przez pracownika udzielającego informacji określają wysokość opłaty za udostępnienie informacji publicznej. Zatem, w opinii gminy, opłata za udostępnienie informacji publicznej jest w każdym przypadku ustalana indywidualnie stosownie do wysokości kosztów jakie zostały poniesione w określonym przypadku udostępnienia informacji publicznej.