Modyfikację wzoru służącego do obliczania indywidualnego wskaźnika zadłużenia oraz poszerzenie katalogu zobowiązań, które podczas obliczania tego wskaźnika nie będą uwzględniane, proponuje wniesiony przez Polskie Stronnictwo Ludowe projekt nowelizacji ustawy o finansach publicznych (dalej: ufp).
Poluzowanie rygorów
– Obowiązująca konstrukcja wzoru z art. 243 ufp bardziej chroni bezpieczeństwo miejscowych finansów, niż pozwala rozwijać się samorządom – zauważa poseł Piotr Zgorzelski (PSL). – Dlatego proponujemy taką zmianę zawartego w nim przelicznika, aby mogły one wydawać na obsługę zadłużenia więcej niż dotychczas – wyjaśnia.
Przewidziana korekta wzoru spowoduje, że samorządy będą się mogły zadłużać średnio na 3–5 punktów procentowych więcej niż obecnie.
380 mln zł wyniósł deficyt budżetów jednostek samorządu terytorialnego na koniec 2013 r.
– Dotychczasowa konstrukcja wzoru z art. 243 ufp czyni go podatnym na rozliczne manipulacje – wskazuje Arkadiusz Babczuk z Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. – Dlatego pozytywnie należy ocenić pomysł zastąpienia w mianowniku po obu stronach tego równania dochodów ogółem dochodami bieżącymi, które mają znacznie bardziej stabilny charakter. – Wątpliwości nie budzi również propozycja wyłączenia z licznika prawej strony wzoru wydatków przeznaczonych na odsetki, dyskonto i ewentualną spłatę kwot wynikających z udzielonych poręczeń i gwarancji – podkreśla.