Zarówno pod rządami ustawy ?z 16 lipca 1998 r. – Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw, jak ?i zgodnie z obowiązującą ustawą 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy zasadą było i jest, że obsadzenie mandatu radnego następuje ?w drodze głosowania mieszkańców (wybór). Od tej zasady ustawodawca wprowadził jednak wyjątek. Czasami bowiem kandydat zostaje radnym bez przeprowadzania głosowania mieszkańców.
Liczba kandydatów
Zgodnie z art. 380 kodeksu wyborczego jeżeli w okręgu wyborczym w wyborach do rady zarejestrowana liczba kandydatów jest równa liczbie radnych wybieranych w danym okręgu wyborczym lub od niej mniejsza, głosowania nie przeprowadza się, a za wybranych na radnych terytorialna komisja wyborcza uznaje zarejestrowanych kandydatów, ?a odpowiednio pozostałe mandaty pozostają nieobsadzone. W takiej sytuacji konieczne jest przeprowadzenie wyborów uzupełniających.
Jak wyjaśnia dr Anna Wierzbica z Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego, wówczas właściwa terytorialna komisja wyborcza niezwłocznie zawiadamia wyborców danego okręgu wyborczego o przyczynach obsadzenia mandatów bez głosowania w formie obwieszczenia, którego druk i rozplakatowanie zapewnia odpowiednio wójt, starosta i marszałek województwa.
Jeden egzemplarz obwieszczenia przekazuje się niezwłocznie komisarzowi wyborczemu. Komisja wyborcza sporządza odpowiedni protokół z obsadzenia mandatu radnego bez głosowania w okręgu wyborczym, którego wzór ustala Państwowa Komisja Wyborcza.
WAŻNE
Przepisy kodeksu wyborczego nie przewidują możliwości oprotestowania obsadzenia mandatów radnych bez głosowania, jednak komisarz wyborczy sprawdza prawidłowość tak obsadzonych mandatów. W razie stwierdzenia nieprawidłowości zarządza ponowne przeprowadzenie czynności związanych z obsadzeniem mandatów i zawiadamia o tym niezwłocznie Państwową Komisję Wyborczą.