W 2011 roku weszła w życie ustawa o opiece nad dziećmi w wieku do lat trzech, która miała przyczynić się do rozwoju zróżnicowanych form opieki nad małymi dziećmi. Tym samym miała umożliwi rodzicom podjęcie aktywności zawodowej. Taka opieka może być realizowana w formie żłobka lub klubu dziecięcego, a także sprawowana przez dziennego opiekuna lub nianię. Podstawową formą opieki nad maluchami są żłobki. Mogą je tworzyć gminy, osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.
Dotacje celowe
Zarówno żłobki gminne, jak i niepubliczne mogą otrzymywać dotacje celowe na każde dziecko. Warunkiem jest, żeby gmina przeznaczyła środki na ten cel w swoim budżecie, a rada gminy podjęła uchwałę w sprawie wysokości, zasad ustalania i rozliczania dotacji udzielanych dla podmiotów prowadzących instytucje opieki (art. 60). Udzielanie dotacji nie jest jednak obowiązkowe. Jeśli jednak gmina zdecyduje się na takie dotowanie, musi wziąć pod uwagę, że nie będzie mogła różnicować wysokości dotacji chociażby ze względu na miejsce zamieszkania dzieci. Zdaniem NSA w Warszawie (por. wyrok z 5 lutego 2014 r., sygn. akt II GSK 1871/12), określenie „każde dziecko" oznacza wszystkie dzieci objęte opieką bez wprowadzania jakichkolwiek wyjątków.
Sąd odwołał się tu do konstytucyjnej zasady równości. Ponadto uznał, że nie narusza to samodzielności gminy przez narzucenie obowiązku finansowania zadań innego samorządu ze środków własnych. Przepisy konstytucji zapewniają jednostkom udział w dochodach publicznych odpowiednio do przypadających im zadań. Poza dochodami własnymi gminy otrzymują subwencje czy też dotacje celowe z budżetu państwa. Oznacza to, że z pomocą państwa zapewnia się zgodność działania jednostki samorządu terytorialnego z priorytetami ogólnonarodowymi, z interesem państwa i jego polityką. Obecnie pomoc ta odbywa się głównie w ramach środków unijnych oraz poprzez resortowy program „Maluch". Wiele gmin jednak nadal nie stać na finansowanie opieki małych dzieci.
Wysokość opłaty
Również rodzice są zobowiązani do ponoszenia opłat za pobyt oraz wyżywienie dzieci w żłobku. Wysokość opłaty za pobyt i opłaty dodatkowej za pobyt dziecka w żłobku powyżej 10 godzin oraz maksymalną wysokość opłaty za wyżywienie ustala w formie uchwały rada gminy. Gminy mają pewną swobodę w kształtowaniu wysokości opłat w swoich placówkach. Nie oznacza to jednak, że opłaty te mogą być ustalone w oderwaniu od obowiązującego systemu prawnego.
Należy przede wszystkim wziąć pod uwagę art. 18 i art. 71 ust. 1 zdanie drugie konstytucji stanowiących, że rodzina, macierzyństwo i rodzicielstwo znajdują się pod ochroną i opieką Rzeczypospolitej Polskiej, a rodziny znajdujące się w trudnej sytuacji materialnej i społecznej, zwłaszcza wielodzietne i niepełne, mają prawo do szczególnej pomocy ze strony władz publicznych. A opłaty za pobyt dziecka w żłobku niewątpliwie należą do kategorii spraw wymagających pomocy ze strony władz publicznych (por. wyrok WSA w Warszawie z 17 kwietnia 2012 r., sygn. akt II SA/Wa 2735/11 oraz wyrok NSA z 6 marca 2012 r., sygn. akt I OSK 239/12). Ponadto przy ich stanowieniu należy wziąć pod uwagę, że są świadczeniem ekwiwalentnym. Istota ekwiwalentności sprowadza się do równorzędności świadczeń. Oznacza to, że wartość świadczenia odpowiada wysokości pobranej opłaty, co odróżnia je od podatków i innych danin publicznych. Jeżeli opłata pobierana jest w wysokości znacznie wyższej niż wartość faktycznie świadczonej usługi, nabywa cechy podatku (por. uzasadnienie do wyroku TK z 17 stycznia 2006 r., sygn. akt U 6/04, OTK-A 2006/1/3). Rada może określić również warunki częściowego lub całkowitego zwolnienia od ich ponoszenia.