Przepisy ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (dalej: usg) nie określają katalogu podmiotów, którym przysługuje inicjatywa uchwałodawcza. Jedynie w art. 30 ust. 2 pkt 2 usg jest mowa o tym, że do zadań wójta należy w szczególności przygotowywanie projektów uchwał rady gminy. Nie jest to jednak jedyny organ, któremu przysługuje prawo wnoszenia projektów uchwał. Szczegółową listę takich podmiotów może określić statut danej jednostki samorządu terytorialnego.
Potrzebna regulacja
Zgodnie z art. 22 ust. 1 usg statut określa organizację wewnętrzną oraz tryb pracy organów gminy. Wojewoda dolnośląski w rozstrzygnięciu nadzorczym z 4 lipca 2014 r. (znak: NK-N.4131.14.5.2014.SP1) stwierdził, że do spraw mieszczących się w pojęciu trybu pracy rady gminy zaliczyć należy w szczególności inicjatywę uchwałodawczą, czyli szczegółowe uregulowania w zakresie wskazania podmiotów, formy i trybu jej przeprowadzania wobec rady gminy, uprawnienia mieszkańców gminy oraz ich organizacji w zakresie kierowania do rady wniosków o podejmowanie uchwał w sprawie niezastrzeżonej do właściwości innych organów i podmiotów.
Odmienne poglądy
W orzecznictwie wykształciły się dwa przeciwstawne stanowiska odnośnie do dopuszczalności wprowadzania do statutów gmin inicjatywy uchwałodawczej mieszkańców. Według pierwszego poglądu brak w usg regulacji dotyczących przyznania mieszkańcom prawa do wnoszenia pod obrady rady projektów uchwał ocenić należy jako wybór ustawodawcy. Jego milczenie należy interpretować jako brak zgody na taką formę sprawowania władzy przez społeczność lokalną.
Ponadto wskazuje się, że art. 11 ust. 1 usg mówi, że mieszkańcy gminy podejmują rozstrzygnięcia w głosowaniu powszechnym (poprzez wybory i referendum) lub za pośrednictwem organów gminy. Zgodnie z tą linią orzeczniczą regulacja ta potwierdza jednoznacznie, że w odniesieniu do wspólnoty samorządowej ustawodawca wyraźnie opowiedział się za ustrojem przedstawicielskim i za ograniczonym – do wyborów i referendum – udziałem mieszkańców gminy w bezpośrednim sprawowaniu władzy i stanowieniu prawa miejscowego.
W pozostałych przypadkach podejmują oni rozstrzygnięcia za pośrednictwem organów gminy, co wyłącza ich bezpośredni udział w stanowieniu prawa miejscowego (wyroki WSA: we Wrocławiu z 3 kwietnia 2006 r., sygn. akt. III SA/Wr 584/05, w Olsztynie z 28 października 2008 r., sygn. akt II SA/Ol 737/08, oraz z 17 października 2013 r., sygn. akt II SA/Ol 171/13).