Już za dziesięć dni zaczną obowiązywać nowe przepisy o przetargach

Zarówno organizatorom publicznych przetargów, jak i startującym w nich przedsiębiorcom pozostało niewiele czasu na prześledzenie zmian w zamówieniach publicznych

Publikacja: 14.10.2008 08:35

Już za dziesięć dni zaczną obowiązywać nowe przepisy o przetargach

Foto: Fotorzepa, Jak Jakub Ostałowski

Nowelizacja, która będzie obowiązywać od 24 października, przynosi sporo nowości. Część z nich, przynajmniej przez pewien czas, może budzić wątpliwości interpretacyjne.

[srodtytul]Jak rozumieć przepisy[/srodtytul]

Trudno dzisiaj jednoznacznie odpowiedzieć np. na pytanie, jakie omyłki w ofertach będzie można poprawiać. Artykuł 87 ust. 2 pkt 3 prawa zamówień publicznych mówi o „innych omyłkach polegających na niezgodności oferty ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia, niepowodujących istotnych zmian w treści oferty”. Bez wątpienia wykonawcy będą prowadzić spory z zamawiającymi, czy dany błąd mieści się w tym przepisie i można go poprawić czy też nie. Dopiero praktyka, a zwłaszcza orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej i sądów powszechnych dadzą wskazówki, jak należy rozumieć ten przepis >patrz [link=http://www.rp.pl/artykul/204146.html]"Drobny błąd nie musi dyskwalifikować oferty"[/link].

[srodtytul]Uzupełnianie dokumentów[/srodtytul]

Problemy pojawią się też bez wątpienia przy uzupełnianiu dokumentów przez wykonawców. O ile możliwość doniesienia przez przedsiębiorcę pełnomocnictwa pozwoli na uratowanie wielu korzystnych ofert, o tyle zmiany dotyczące momentu, na który musi być potwierdzone spełnienie warunków, może prowadzić do wykluczania przedsiębiorców z przetargu. Dzisiaj uzupełniane dokumenty lub oświadczenia mają potwierdzać spełnianie przez wykonawcę warunków i wymagań w dniu wyznaczonym przez zamawiającego jako termin uzupełnienia. Po nowelizacji z dokumentów ma wynikać, że wykonawca spełniał warunki w dniu, w którym upłynął termin składania ofert. W praktyce oznacza to, że zaświadczenia mają dotyczyć stanu z przeszłości. Trudno będzie zmusić chociażby urząd skarbowy do tego, aby wystawił firmie zaświadczenie, że pięć dni wcześniej nie zalegała ona z podatkami >patrz [link=http://www.rp.pl/artykul/204143.html]"Przedsiębiorcy będzie trudniej donieść dokumenty".[/link]

[srodtytul]Wykluczanie nierzetelnych[/srodtytul]

Zmiany w ustawie mają pomóc w wykluczaniu nierzetelnych przedsiębiorców. Czy jednak tak się rzeczywiście stanie? Dużo zależeć będzie od samych zamawiających i od tego, czy będą kierować sprawy przeciwko wykonawcom do sądów. Tylko prawomocny wyrok sądowy, w którym stwierdzone zostanie wyrządzenie szkody przez niewykonanie zamówienia, lub wykonanie go nienależycie, będzie podstawą do wykluczenia przedsiębiorcy. Jeśli więc zamawiającym nie będzie się chciało toczyć bojów sądowych, źli wykonawcy wciąż będą mogli startować w przetargach >patrz [link=http://www.rp.pl/artykul/204145.html]"Nowe przepisy mają ułatwić wykluczanie niesolidnych przedsiębiorców"[/link].

[srodtytul]Odwołania także poniżej progów[/srodtytul]

Niejednoznaczne w ocenie są zmiany dotyczące odwołań. Z jednej strony wykonawcy będą mogli odwoływać się do Krajowej Izby Odwoławczej także w przetargach poniżej tzw. progów unijnych, a więc będą mieli więcej praw. Z drugiej jednak strony, do wspomnianych progów zakres odwołań został ograniczony. W praktyce więc firmy startujące w przetargach budowlanych będą miały gorzej. Poprawność konkurencyjnej oferty będą mogły podważyć dopiero przy zamówieniach o wartości 5,15 mln euro >patrz [link=http://www.rp.pl/artykul/204150.html]"Protesty, odwołania i skargi po nowemu"[/link].

[srodtytul]Mniej kontroli uprzednich[/srodtytul]

Zupełnie na nowo ustawodawca napisał cały rozdział poświęcony kontrolom. Obligatoryjne kontrole uprzednie, dziś przeprowadzane przy wszystkich zamówieniach od wartości 10 mln euro (dostawy i usługi) lub 20 mln euro (roboty budowlane), obejmą tylko zamówienia współfinansowane ze środków unijnych.

Wykonawcy będą zaś mogli składać wnioski o przeprowadzenie kontroli doraźnej. Jeśli prezes Urzędu Zamówień Publicznych nie znajdzie do tego podstaw, będzie musiał uzasadnić odmowę >patrz [link=http://www.rp.pl/artykul/204147.html]"Zmieni się system kontroli przetargów"[/link].

[srodtytul]Nowa definicja usług[/srodtytul]

Nowelizacja niesie też wiele mniejszych, co nie znaczy, że mniej istotnych, zmian. Jedna z nich dotyczy usług. Nowa definicja tego trybu odsyła wprost do przepisów wspólnotowych. Specjalne ułatwienia proceduralne, z których dzisiaj można skorzystać tylko przy zamówieniach na kilkanaście wskazanych wprost usług, obejmą większą grupę zamówień >patrz [link=http://www.rp.pl/artykul/204130.html]"Co jest usługą w prawie polskim, a co we wspólnotowym "[/link].

[srodtytul]Dzielenie zamówień[/srodtytul]

Zamawiających zainteresuje możliwość dzielenia zamówienia na części i stosowania przepisów właściwych dla wartości danej części zamówienia (a nie dla łącznej wartości), oczywiście przy spełnieniu pewnych warunków >patrz [link=http://www.rp.pl/artykul/204141.html]"Będzie można dzielić zamówienia"[/link].

[ramka][b]Co zmieni się w przepisach[/b]

Nowelizacja umożliwi:

- zmianę treści specyfikacji także w zakresie warunków udziału w postępowaniu i kryteriów oceny ofert,

- uzupełnianie wadliwych lub brakujących pełnomocnictw,

- samodzielne przedłużanie przez firmy terminu związania ofertą,

- wykluczanie wykonawcy, który nienależycie zrealizuje zamówienie, jeśli potwierdzi to prawomocne orzeczenie sądowe,

- prostowanie ogłoszeń zamieszczanych w Biuletynie Zamówień Publicznych i ogłoszeń unijnych,

- organizowanie licytacji elektronicznych na roboty budowlane,

- uczestnictwo w licytacji elektronicznej bez bezpiecznego podpisu elektronicznego,

- ubieganie się w KIO o zniesienie zakazu zawarcia umowy przed rozstrzygnięciem protestu.

- składanie odwołań poniżej tzw. progów unijnych (w ograniczonym zakresie; w pełnym będzie to możliwe od progów unijnych),

- zatrzymywanie wadium wpłaconego przez firmę, która nie uzupełni dokumentów,

- rezygnację z obligatoryjnych kontroli uprzednich (będą przeprowadzane obowiązkowo tylko przy zamówieniach współfinansowanych ze środków unijnych).[/ramka]

Nowelizacja, która będzie obowiązywać od 24 października, przynosi sporo nowości. Część z nich, przynajmniej przez pewien czas, może budzić wątpliwości interpretacyjne.

[srodtytul]Jak rozumieć przepisy[/srodtytul]

Pozostało 97% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Prawo dla Ciebie
PiS wygrywa w Sądzie Najwyższym. Uchwała PKW o rozliczeniu kampanii uchylona
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Dane osobowe
Rekord wyłudzeń kredytów. Eksperci ostrzegają: będzie jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawnicy
Ewa Wrzosek musi odejść. Uderzyła publicznie w ministra Bodnara