Prowadząc postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego zamawiający, a więc np. gmina, może zażądać zabezpieczenia prawidłowości i sprawności przetargu. W tym celu gmina może zobowiązać firmy ubiegające się o zamówienie publiczne do wniesienia wadium. Jeżeli jednak wartość zamówienia jest co najmniej równa progom wskazującym na konieczność stosowania w postępowaniu procedur unijnych (od początku tego roku wynoszą one: 5 mln 186 tys. euro, 207 tys. euro, 414 tys. euro – w zależności od rodzaju zamówienia i rodzaju zamawiającego), to gmina ma obowiązek zażądania od firm wniesienia wadium.
Jaka kwota
Wprowadzając obowiązek wniesienia wadium zamawiająca gmina ma obowiązek określenia jego kwoty. Nie może być ona jednak większa niż 3 proc. wartości zamówienia. Jeżeli gmina dopuści możliwość składania ofert częściowych lub udzieli zamówienia w częściach, to wówczas określa kwotę wadium dla każdej z części.
Wybór formy, w jakiej wadium zostanie wniesione, należy do firmy startującej w przetargu. Może ono zostać wniesione w: pieniądzu, poręczeniach bankowych lub poręczeniach SKOK, gwarancjach bankowych, gwarancjach ubezpieczeniowych lub poręczeniach udzielanych przez podmioty wskazane w art. 6b ust. 5 pkt 2 ustawy o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Wadium wniesione w pieniądzach musi zostać wpłacone na rachunek bankowy wskazany przez gminę.
Potwierdzenie przelewu to za mało
Jeżeli zamawiająca gmina zażąda wniesienia wadium, to firmy powinny to uczynić przed upływem terminu składania ofert. W praktyce często pojawia się problem, jak należy rozumieć ten termin. W przypadku wadium wniesionego w pieniądzach, skuteczne będzie jego wniesienie, gdy uznanie na rachunku bankowym zamawiającego nastąpi przed upływem terminu składania ofert. Potwierdziła to Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z 30 grudnia 2009 r., wskazując, że wykonanie dyspozycji przelewu, czego dowodem jest potwierdzenie przelewu, nie jest wystarczające do uznania wniesienia wadium. Dopóki gmina nie może dysponować żądaną kwotą, nie można uznać, że wadium w formie pieniężnej zostało wniesione. Zdaniem Izby w przypadku wadium wnoszonego w formie pieniądza jest ono wniesione w chwili uznania rachunku zamawiającego odpowiednią kwotą. Natomiast w przypadku pozostałych – niepieniężnych form wnoszenia wadium, mogą one być wnoszone na dwa sposoby: albo deponowane przed upływem terminu składania ofert w kasie gminy, albo załączone do ofert i składane w jednej kopercie z ofertą. Obie metody są prawidłowe i szeroko stosowane.
Komu i kiedy ?trzeba zwrócić
Po wyborze najkorzystniejszej oferty lub po unieważnieniu postępowania, zamawiająca gmina ma obowiązek zwrócić wniesione wadium wszystkim wykonawcom, poza tym, którego oferta została wybrana jako najkorzystniejsza. Przepisy nie wskazują precyzyjnego terminu, w którym powinno to nastąpić. Wskazuje jedynie, że zamawiający musi zwrócić niezwłocznie. Również niezwłocznie zamawiający ma obowiązek zwrócić wadium wykonawcy, którego oferta została wybrana. Jednak w tym przypadku termin ten liczy się od dnia zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego oraz wniesienia zabezpieczenia należytego wykonania umowy – jeżeli tego zażądała gmina. Zamawiający niezwłocznie zwraca wadium także wykonawcy, który wycofał swoją ofertę przed upływem terminu ich składania. W tym przypadku wykonawca musi jednak złożyć wniosek do gminy.