Tylko z konkursu
Dyrektorem generalnym urzędu można bowiem zostać jedynie w wyniku otwartego i konkurencyjnego naboru. Oczywiście w takim konkursie mogą startować nie tylko osoby z zewnątrz, ale także osoby należące już do korpusu służby cywilnej, bez względu na to, w jakim urzędzie są zatrudnione.
Podobne zasady dotyczą innych tzw. stanowisk dyrektorskich. Chodzi tu o stanowiska kierującego departamentem lub komórką równorzędną w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, urzędzie ministra, urzędzie obsługującym przewodniczącego komitetu wchodzącego w skład Rady Ministrów, urzędzie centralnego organu administracji rządowej oraz kierującego wydziałem lub komórką równorzędną w urzędzie wojewódzkim. Z jednym wyjątkiem. Objęcie takiego etatu jest także możliwe na podstawie oddelegowania osoby (spoza korpusu sc) do wykonywania zadań poza jednostką organizacyjną, w której jest ona zatrudniona, pod warunkiem spełniania przez nią wymagań na dane stanowisko. Taką możliwość stwarza art. 54 ust. 4 usc w związku z art. 2 ust 3 usc. Kogo dotyczy ten przepis? Na przykład sędziów, prokuratorów, funkcjonariuszy służb mundurowych czy funkcjonariuszy służby celnej.
Co istotne, w wyniku takiego oddelegowania osoby te nie stają się członkami służby cywilnej. Jak pisze Anna Dubownik („Organizacja i struktura służby cywilnej w świetle ustawy z 2008 r.", PiZS 2009/6), ich sytuacja jest złożona i nie całkiem jasna, bo choć nie stają się członkami korpusu służby cywilnej i zachowują swój dotychczasowy status (np. sędziego, prokuratora), to jednak funkcjonują w strukturach korpusu służby cywilnej. (...) Oznacza to, że nie stosuje się do nich przepisów dotyczących nawiązania, zmiany treści czy rozwiązania stosunku pracy w służbie cywilnej czy też odpowiedzialności dyscyplinarnej. Jednakże przepisy odnoszące się np. do czasu pracy czy obowiązków członków korpusu sc będą miały zastosowanie.
Obsadzenie ?stanowisk wice
Jeszcze więcej możliwości jest przy obsadzaniu wakatów wicedyrektorskich. Chodzi tu o stanowiska zastępcy kierującego departamentem lub komórką równorzędną, o którym mowa w art. 52 pkt 2 usc, stanowiska zastępcy wojewódzkiego lekarza weterynarii, o którym mowa w art. 52 pkt 3 usc, oraz stanowiska zastępcy kierującego komórką organizacyjną, o którym mowa w art. 52 pkt 4 usc. Do ich obsadzenia może dojść w wyniku konkursu i oddelegowania tak jak w przypadku stanowisk dyrektorskich, ale też wskutek przeniesienia członka korpusu służby cywilnej czy to w ramach tego samego urzędu, czy też z innego. Osoba przenoszona musi oczywiście spełniać wszystkie wymagania na to stanowisko. Poza tym jej ostatnia ocena okresowa, sporządzoną w ciągu 24 miesięcy poprzedzających przeniesienie, musi być pozytywna, i to na jednym z dwóch najwyższych poziomów przewidzianych w skali ocen.
Podstawa zatrudnienia
Osoby wytypowane do objęcia jednego z wyższych stanowisk w sc, w zależności od tego, czy są już członkami korpusu służby cywilnej czy nie, są:
Dawni urzędnicy mianowani
W tym ostatnim przypadku, zgodnie z art. 35 ust. 7 usc, ponowne zatrudnienie osoby, która otrzymała wcześniej mianowanie w służbie cywilnej, dokonuje się na podstawie mianowania, z zachowaniem dotychczasowego stopnia służbowego urzędnika służby cywilnej.