Praca nadliczbowa i...
Stosownie do art. 97 ust.5 usc, jeżeli wymagają tego potrzeby urzędu, członek korpusu służby cywilnej na polecenie przełożonego wykonuje pracę w godzinach nadliczbowych, w tym w wyjątkowych przypadkach także w nocy oraz w niedziele i święta. Z braku odrębnej definicji przyjąć należy, że będzie miała tu zastosowanie definicja kodeksowa takiej pracy. Stanowi ona, że pracą w godzinach nadliczbowych jest praca wykonywana ponad obowiązujące pracownika normy czasu pracy, a także wykonywana ponad przedłużony dobowy wymiar czasu pracy, wynikający z obowiązującego pracownika systemu i rozkładu czasu pracy (art. 151 § 1 kp).
W praktyce oznacza to, że w przypadku podstawowego systemu czasu pracy pracą nadliczbową w służbie cywilnej będzie praca ponad 8 godzin na dobę i ponad przeciętnie 40 godzin na tydzień w przyjętym okresie rozliczeniowym. A w systemie równoważnym - praca ponad dobowy wymiar czasu pracy pod warunkiem, że wynosi on, co najmniej 8 godzin, a także praca przekraczająca 40-gdzinną normę tygodniową.
...poza normalnymi godzinami
Ustawa o pracownikach urzędów państwowych, choć i ona dopuszcza zlecanie urzędnikom państwowym dłuższej pracy nie posługuje się terminem godzin nadliczbowych. Zgodnie, bowiem z art. 29 ust.2 uopup, jeżeli wymagają tego potrzeby urzędu, urzędnik państwowy może być zatrudniony poza normalnymi godzinami pracy, a w wyjątkowych wypadkach także w nocy oraz w niedziele i święta.
Pojęcie „ pracy poza normalnymi godzinami pracy", choć w wielu sytuacjach w praktyce oznaczać będzie to samo, co praca w godzinach nadliczbowych członków korpusu sc ( np. dłuższa praca urzędnika zatrudnionego w podstawowym systemie czasu pracy, czyli praca ponad 8-godzinną normę dobową) ma jednak szerszy zakres (por. prof. Ł. Pisarczyk – Komentarz do ustawy o pracownikach urzędów państwowych w: Prawo urzędnicze pod red. Prof. K. Barana lex on line). Obejmuje ono, bowiem wszystkie godziny pracy wykraczające poza obowiązujący, pracownika rozkład czasu pracy, nawet, jeśli nie mają one charakteru godzin nadliczbowych w rozumieniu ( art. 151 § 1 kp). A zatem obejmuje on także godziny ponadwymiarowe pracowników zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy czy też pracowników zatrudnionych w systemie równoważnym – w dni, kiedy dobowy wymiar czasu pracy jest mniejszy, niż 8 (choć praca nie ma jeszcze charakteru nadliczbowego).
Zwykłe potrzeby urzędu wystarczą
Zarówno praca nadliczbowa (usc) jak i praca poza normalnymi godzinami pracy (uopup) może być zarządzona, gdy wymagają tego potrzeby urzędu albo w wyjątkowych przypadkach, jeśli ma być ona świadczona także w nocy oraz w niedziele i święta. Jak widać pragmatyki urzędnicze nie wartościują potrzeb, które uzasadniają prace ponadnormatywną. Powołują się one, bowiem po prostu na potrzeby urzędu a nie jak kodeks pracy na szczególne potrzeby pracodawcy.
Oznacza to, że uzasadnieniem pracy nadliczbowej i poza normalnymi godzinami pracy może być każda, nawet najmniejsza, potrzeba urzędu. Nie powinna ona jednak, jak się wydaje, wynikać z wadliwej organizacji pracy. W takiej sytuacji dochodziłoby, bowiem do obchodzenia przepisów o normach czasu pracy, a osoby zatrudnione w administracji publicznej obarczane byłyby ryzykiem nieprawidłowej działalności pracodawcy.