Kiedy konkretnie, zależy od wielu czynników: rodzaju zatrudnienia zainteresowanego, statusu pracodawcy oraz tego, czy ten ostatni ma regulamin wynagradzania. Opisane zmiany w siatkach płac wielu podmiotów budżetówki powodują bowiem nie tylko przeliczenia i wyrównania pensji. Doprowadzą w efekcie również do spiętrzenia obowiązków formalnych działów kadrowych. Przede wszystkim nowe stawki i inne modyfikacje muszą znaleźć odzwierciedlenie w umowach o pracę czy innych aktach kreujących stosunek pracy. A nie ma tu klarowanych i jednolitych zasad, bo – jeśli chodzi o pracowników podlegających zmianom – w grę wchodzą niemal wszystkie podstawy prawne stosunku pracy, czyli:
- umowy o pracę: niektórzy pracownicy urzędów administracji państwowej, np. niebędący członkami korpusu służby cywilnej, niższy personel regionalnych izb obrachunkowych i Prokuratorii Generalnej, pracownicy cywilni wojska,
- mianowanie: urzędnicy państwowi, członkowie kolegiów regionalnych izb obrachunkowych, radcy i starsi radcy Prokuratorii Generalnej, wyżsi pracownicy naukowi Polskiej Akademii Nauk czy Polskiego Komitetu Normalizacyjnego, pracownicy samorządowi wskazani w uchwałach rady gminy czy powiatu,
- powołanie: prezes i wiceprezes Prokuratorii Generalnej, niektóre stanowiska w samorządach,
- wybór: wójt, burmistrz, prezydent miasta.Wprowadzenie tych nowości w firmach nie jest wcale łatwe.