Nowelizacja prawa zamówień publicznych z 2008 r. wprowadza nowe normy odnoszące się do oceny ofert, w tym do sposobu poprawiania w ofercie popełnionych przez wykonawcę omyłek. Nowe brzmienie art. 87 ust. 2 prawa zamówień publicznych nakazuje zamawiającemu poprawienie w ofercie zarówno oczywistych omyłek, jak i tych, którym nie można nadać przymiotu oczywistości. Jeśli tego nie uczyni, wykonawcy mają prawo domagać się od niego dokonania tej czynności.
[srodtytul]Oczywista omyłka pisarska[/srodtytul]
Z oczywistą omyłką mamy do czynienia wówczas, gdy każdy, kto dokonuje analizy oferty, stwierdza jej popełnienie i nie ma najmniejszych wątpliwości, w jaki sposób omyłka winna być naprawiona. Może to być zarówno zwykła literówka, jak i inny błąd, gdy z całokształtu oferty jasno i niezaprzeczalnie wynika intencja piszącego. Nie można natomiast mówić o oczywistości w przypadku takiej omyłki, której wyjaśnienie wymaga przeprowadzenia dodatkowych czynności.
Pojęcie oczywistej omyłki pisarskiej dotyczy zarówno tekstu, jak i treści oferty. Oczywistą omyłką pisarską jest omyłka widoczna, niezamierzona niedokładność, błąd pisarski lub inna podobna usterka w tekście. Za oczywistą omyłkę pisarską uznaje się również taką, która nie jest widoczna w treści samego formularza ofertowego, jednak wynika z porównania pozostałych dokumentów stanowiących zawartość treści oferty.
Oczywistość omyłki pisarskiej w treści oferty należy zatem zawsze badać indywidualnie i odrębnie dla każdego przypadku. Jeżeli przedmiot zamówienia, poza oznaczeniem słownym, opisany jest za pomocą innych parametrów, np. technicznych parametrów szczegółowych, to należy treść oferty czytać łącznie z tymi parametrami.