- opisu sposobu oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu,
- wykluczenia wykonawcy z postępowania o udzielenie zamówienia,
- odrzucenia oferty.
Jeżeli odwołanie dotyczy innych okoliczności, będzie ono odrzucone na posiedzeniu na podstawie art. 187 ust. 1 pkt 8 pzp.
Konstrukcja ta z pewnością sprawi kłopoty w praktycznym stosowaniu, gdyż w ww. katalogu nie ma czynności wyboru oferty najkorzystniejszej. Należy pamiętać, iż protest można wnieść wówczas, gdy zachowanie zamawiającego skutkuje powstaniem lub groźbą powstania uszczerbku w interesie prawnym polegającym na uzyskaniu zamówienia.
Zarzut niezasadnego odrzucenia oferty powinien być powiązany z wnioskiem o dokonanie ponownej oceny ofert z udziałem oferty uprzednio odrzuconej. Ponowną ocenę ofert można przeprowadzić jedynie po tym, jak wybór pierwotnie wybranej oferty zostanie unieważniony. Skoro jednak KIO nie może orzekać co do zarzutów, które nie były zawarte w proteście, to koniecznym staje się wskazanie (zarówno w proteście, jak i w odwołaniu) zarzutu wadliwego wyboru oferty, obok zarzutu niezasadnego odrzucenia oferty protestującego.
Pełny zakres odwołania przysługuje dopiero od progów unijnych.
[srodtytul]Terminy na wniesienie[/srodtytul]
Wartość zamówienia ma wpływ na termin na wniesienie odwołania. W postępowaniach od progów unijnych termin ten wynosi dziesięć dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia, a jeżeli rozstrzygnięcie nie nastąpiło, od upływu terminu na rozstrzygnięcie. W postępowaniach o wartości mniejszej niż odwołanie wnosi się w terminie pięciu dni.
Utrzymano zasadę, iż dla zachowania terminu wniesienia odwołania wystarczające jest złożenie pisma w placówce operatora publicznego. Kopia odwołania musi być jednocześnie przekazana zamawiającemu – nie ma w tym wskazania, iż nadanie kopii w placówce operatora publicznego jest wystarczające. Aktualne orzecznictwo potwierdza, iż najlepszym rozwiązaniem jest doręczenie kopii bezpośrednio zamawiającemu lub przesłanie kopii odwołania z takim wyprzedzeniem, iż zamawiający otrzyma je przed upływem terminu złożenia odwołania.
[srodtytul]Rozpoznanie sprawy[/srodtytul]
Odwołanie jest rozpatrywane przez trzech członków KIO wyznaczonych przez prezesa KIO. W wyniku rozpatrzenia odwołania w wyroku KIO może nakazać wykonanie lub powtórzenie czynności zamawiającego. Wyrok uwzględniający odwołanie może zapaść jedynie wówczas, gdy zostanie stwierdzone naruszenie przepisów ustawy i jednocześnie naruszenie to ma istotny wpływ lub może mieć (pro futuro) istotny wpływ na wynik postępowania. KIO bada zatem związek przyczynowy pomiędzy naruszeniem przepisu a konsekwencjami tego naruszenia. Jeżeli uchybienie przepisom zostanie potwierdzone, ale wykonawca nie wykaże wpływu tej sytuacji na wynik postępowania, to odwołanie zostanie oddalone.
[srodtytul]Skarga do sądu[/srodtytul]
Na każde rozstrzygnięcie odwołania przysługuje skarga do sądu. Procedura nie uległa modyfikacji. W dalszym ciągu rozpoznanie sprawy winno nastąpić w terminie jednego miesiąca od dnia wpłynięcia skargi do sądu.
Kompetencję do zniesienia zakazu zawarcia umowy przekazano KIO i konsekwentnie uchylono przepisy dozwalające sądowi na wydanie takiej zgody. Pozostawienie tej regulacji byłoby zbędne, gdyż to orzeczenie KIO jest zawsze ostatecznym rozstrzygnięciem protestu. Także to rozwiązanie świadczy o podniesieniu rangi KIO. Pozostaje żywić nadzieję, iż faktyczne zmniejszenie nadzoru sądowego nad orzecznictwem nie wpłynie negatywnie na praktyki zamawiających.
[srodtytul]Trzeba uprościć system[/srodtytul]
Zasadniczym celem ustawodawcy było zwiększenie efektywności systemu zamówień publicznych. Po raz kolejny próbuje się to uzyskać m.in. poprzez ograniczanie uprawnień wykonawców w zakresie środków ochrony prawnej. Skuteczniejsze byłoby uproszczenie procedur samego udzielania zamówienia – po prostu nie byłoby możliwości popełnienie błędu. Nie chodzi tu tylko o regulacje ustawowe, ale także o wymagania wpisywane do ogłoszeń i SIWZ – każdy protest opiera się na porównaniu zachowania zamawiającego z jego obowiązkami wynikającymi z ustawy i konkretyzowanymi w ogłoszeniu i SIWZ zasadami postępowania. Nadmierna kazuistyka lub brak precyzji sam z siebie generuje ilość protestów. Wykonawca, który zaangażował czas i środki w przygotowanie oferty, dąży do zawarcia umowy także poprzez korzystanie ze środków ochrony prawnej i to jest oczywiste.
[i]Autor jest radcą prawnym w kancelarii Krynicki, Cieślik i Partnerzy[/i]