Ma to miejsce przede wszystkim w sytuacjach, w których gmina świadczy usługi o charakterze publicznym (zaopatrzenie w wodę i odbiór ścieków czy gospodarka odpadami). Jak wynika z orzecznictwa prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, w tych sferach działalności gminy wykorzystują głównie swoją dominującą pozycję na rynku, co jest prawnie zakazane.
[srodtytul]Główny podmiot na rynku[/srodtytul]
Kiedy mamy do czynienia z sytuacją, w której określony podmiot ma na rynku pozycję dominującą? Wyjaśnia to przepis art. 4 pkt 10 ustawy antymonopolowej. Zgodnie z jego treścią pod pojęciem pozycji dominującej należy rozumieć taką pozycję przedsiębiorcy, która umożliwia mu zapobieganie skutecznej konkurencji na rynku właściwym przez stworzenie mu możliwości działania w znacznym zakresie niezależnie od konkurentów, kontrahentów oraz konsumentów. Przepis ten zawiera domniemanie prawne, zgodnie z którym przedsiębiorca ma pozycję dominującą, jeżeli jego udział w rynku właściwym przekracza 40 proc.
Przepis ten mówi o przedsiębiorcy. Jednak definicja przedsiębiorcy znajdująca się w [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=7F03B2B2D5E096D3B578A9DDFCBB0275?id=185138]ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów[/link] jest bardzo szeroka. Zawiera ją art. 4 pkt 1 ustawy. Zgodnie z jej treścią do grona przedsiębiorców zaliczyć trzeba również m.in. gminy, powiaty, województwa samorządowe, a także utworzone przez te jednostki podmioty (zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze czy spółki). W konsekwencji samorządy podlegają zakazom wynikającym z przepisów ustawy, w tym m.in. zakazowi wykorzystywania pozycji dominującej.
[srodtytul]Co jest zabronione [/srodtytul]