[b]Rz: Jakie błędy w sprawozdaniach finansowych przedkładanych przez komitety wyborcze pojawiają się najczęściej?[/b]
Krzysztof Lorentz: Takich błędów są tysiące, oczywiście większość wychwytują komisarze wyborczy. To oni bowiem rejestrują większość komitetów startujących w wyborach samorządowych. W sprawozdaniach składanych przy okazji wyborów samorządowych w 2006 r. najczęstszymi naruszeniami przepisów były: wpłaty w niedozwolonej formie (np. gotówką), nieterminowe złożenie sprawozdania, brak w umowie rachunku bankowego obligatoryjnych postanowień oraz pozyskiwanie środków po dniu wyborów.
[b]Z pewnością występują i takie, które skutkują odrzuceniem sprawozdania. Jakie konsekwencje pociąga za sobą tego rodzaju rozstrzygnięcie?[/b]
Odrzucenie sprawozdania nie jest równoznaczne z pociągnięciem do odpowiedzialności karnej osób odpowiedzialnych za prowadzenie finansów komitetu wyborczego. Tak będzie w razie przyjęcia od osoby fizycznej wpłaty przekraczającej limit. Jest to czyn zabroniony i karalny, ale jego popełnienie nie skutkuje odrzuceniem sprawozdania. Oczywiście jest wiele naruszeń, których ujawnienie w sprawozdaniu powoduje konieczność jego odrzucenia, a jednocześnie są one czynami, o których muszą zostać zawiadomione organy ścigania.
Przykłady? Jest ich wiele. Wymienić można art. 202d [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=13384987894762ED7BBF23712218A0A6?id=170645]ordynacji[/link] zakazujący przekazywania środków finansowych między komitetami, art. 202f czy nowy art. 202g ust. 8 ordynacji wyborczej, który przewiduje karę za zwolnienie komitetu z długu lub zapłatę jego zobowiązań przez osobę do tego nieuprawnioną.