Dziś wchodzą w życie przepisy znowelizowanego kodeksu postępowania administracyjnego i ordynacji podatkowej, które nakazują sporządzanie metryki do większości decyzji podatkowych. Pozwoli to lepiej monitorować proces wydawania decyzji. Nawet po upływie dłuższego czasu podatnicy będą mogli sprawdzić, kto uczestniczył w rozpatrywaniu danego problemu.
Są gotowe dwa rozporządzenia ministra finansów: dotyczące wzoru i sposobu prowadzenia metryki sprawy oraz określające rodzaje spraw, w których wyłączony jest obowiązek ich prowadzenia.
Rejestr osób i dat
Ministerstwo określiło, że metryka ma rejestrować dane wszystkich osób zaangażowanych w sprawę, podjęte przez nie czynności, daty wraz z odesłaniem do numerów właściwych dokumentów.
Co więcej, metryka powinna być prowadzona odrębnie dla każdej sprawy, nawet gdy są ze sobą powiązane, jak np. określenie wysokości zobowiązania podatkowego i nadanie tej decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności czy też nałożenie kary porządkowej.
Przez czynności należy rozumieć np. dekretowanie, sporządzenie danego pisma, akceptację i złożenie podpisu – wszystko ze wskazaniem na osobę i podaniem daty. Wyłączono jedynie czynności techniczne, np. drukowanie.