Zasady zatrudniania najważniejszych pracowników (pośredników, doradców zawodowych, specjalistów ds. rozwoju zawodowego, liderów klubu pracy) określają standardy zawarte w rozporządzeniu ministra pracy i polityki społecznej w sprawie standardów i warunków prowadzenia usług rynku pracy (DzU z 2010 r. nr 177, poz. 1193 ze zm.).
Przepisy utrudniają
– Za nieprzestrzeganie tych standardów wojewoda może na dyrektora PUP nałożyć karę finansową nawet 10 tys. zł – mówi Jerzy Kędziora, przewodniczący Forum Dyrektorów PUP.
Jeszcze większe kłopoty z wypełnieniem tych standardów może sprawić zmiana zasad finansowania zatrudnienia w powiatowych urzędach pracy.
– Obecnie część tych kosztów jest finansowana z Funduszu Pracy – wyjaśnia Grzegorz Kubalski, prawnik Związku Powiatów Polskich. – A już od 2014 r. wszystkie koszty związane z zatrudnieniem pracowników PUP mają przejąć starostowie.
Powiaty będą musiały wybierać, czy z własnych budżetów finansować zadania obligatoryjne, czy też fakultatywne. – I chyba nie ma wątpliwości, co wybiorą – przewiduje Kubalski. – Zadania obligatoryjne będą realizowane kosztem fakultatywnych, np. remontów dróg. Żadne przepisy nie określają bowiem standardów prowadzenia takich inwestycji, nie określają, że w danym roku wyremontować trzeba tyle i tyle kilometrów dróg powiatowych.