Urzędy stronią od Internetu

Co trzeci zatrudniony w administracji nie ma skrzynki e-mail. Sprawy wciąż lepiej załatwiać osobiście.

Publikacja: 24.01.2014 08:22

Urzędy stronią od Internetu

Foto: www.sxc.hu

Tylko 9 proc. urzędów ma wizję rozwoju teleinformatycznego – wynika z najnowszego raportu Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji.

Aż jedna trzecia zatrudnionych w administracji wciąż nie ma służbowych skrzynek e-mailowych. Najgorzej jest w województwach świętokrzyskim (53 proc. komunikuje się z wykorzystaniem poczty elektronicznej) i lubelskim (55 proc.). Najlepiej w Zachodniopomorskiem, gdzie 79 proc. pracowników ma służbowy adres e-mail. To jednak nie oznacza, że z niego korzysta.

– Niektórzy z moich współpracowników w ogólne nie odbiera służbowych e-maili – mówi prawnik zatrudniony w NFZ.

– W części urzędów przełożeni po prostu preferują komunikację bezpośrednią z pracownikami – komentuje Wacław Iszkowski, prezes Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji.

Dużym problemem, wskazywanym przez niemal co trzecią jednostkę administracji, jest niewystarczający poziom kompetencji informatycznych pracowników. Najczęściej przedstawiciele  urzędów skarżą się jednak na zbyt mały budżet na cyfryzację (71 proc.).

Nie wszystkie urzędy wywiązują się też z obowiązku zapewnienia interesantom kontaktu drogą elektroniczną i nie każdy udostępnił elektroniczną skrzynkę podawczą.

Ich użyteczność też pozostawia wiele do życzenia.  Co prawda można dzięki nim złożyć podanie, wniosek lub skargę, ale najczęściej i tak konieczna jest wizyta w urzędzie.

– Wciąż nie jest rozwiązana kwestia załączników. Dokumenty, które strona ma w formie tradycyjnej, papierowej, trzeba dostarczyć osobiście. Wprawdzie można już poprosić o wystawienie zaświadczenia w postaci elektronicznej, ale nadal nie została kompleksowo rozwiązana kwestia dostępu przez organy administracji do baz danych prowadzonych przez inne urzędy – tłumaczy Paweł Litwiński, partner w Kancelarii Barta Litwiński w Krakowie.

Sytuację ma poprawić nowelizacja ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, która czeka na podpis prezydenta.

– Ustawodawca pracował nad tymi zmianami ponad trzy lata. Ich wpływ na praktykę funkcjonowania administracji pokaże czas – uważa Paweł Litwiński. Przyznaje, że dzięki niej  łatwiej ma być m.in. założyć profil zaufany ePUAP czy zeskanowany dokument wysłać jako załącznik do pisma w postępowaniu administracyjnym. – Nowelizacja nie rozwiązuje jednak problemu efektywnego dostępu przez administrację publiczną do danych będących w posiadaniu innych urzędów – podkreśla.

Tylko 9 proc. urzędów ma wizję rozwoju teleinformatycznego – wynika z najnowszego raportu Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji.

Aż jedna trzecia zatrudnionych w administracji wciąż nie ma służbowych skrzynek e-mailowych. Najgorzej jest w województwach świętokrzyskim (53 proc. komunikuje się z wykorzystaniem poczty elektronicznej) i lubelskim (55 proc.). Najlepiej w Zachodniopomorskiem, gdzie 79 proc. pracowników ma służbowy adres e-mail. To jednak nie oznacza, że z niego korzysta.

Pozostało 82% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów