Reklama

Urzędnik - sposób rekompensaty nadgodzin

Za pracę w godzinach nadliczbowych pracownik samorządowy ma prawo albo do wynagrodzenia za te nadgodziny (bez dodatku), albo tylko do czasu wolnego. Nie należy mu się za to dodatek.

Publikacja: 29.10.2015 04:50

Urzędnik - sposób rekompensaty nadgodzin

Foto: 123RF

Jak obliczyć wynagrodzenie za godziny nadliczbowe pracownika samorządowego wynagradzanego stałą stawką miesięczną i dodatkiem stażowym? Czy oprócz normalnego wynagrodzenia przysługuje mu też dodatek za te nadgodziny? – pyta czytelnik.

Nie. Wynagrodzenie za takie godziny liczymy od całego otrzymywanego przez pracownika samorządowego wynagrodzenia (wraz z dodatkami, w tym stażowym). Nie doliczamy mu jednak do wynagrodzenia dodatku za te nadgodziny, o którym mowa w kodeksie pracy.

Własny wybór

Z art. 42 ust. 4 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych wynika, że pracownikowi samorządowemu za pracę wykonywaną na polecenie przełożonego w godzinach nadliczbowych przysługuje, według jego wyboru, wynagrodzenie albo czas wolny w tym samym wymiarze. Z tym że wolny czas, na wniosek pracownika, może być udzielony w okresie bezpośrednio poprzedzającym urlop wypoczynkowy lub po jego zakończeniu.

Należy również dodać, że to wynagrodzenie obejmuje zarówno pensję zasadniczą, jak i inne składniki, które pracownik otrzymuje regularnie, i to bez względu na ich nazwę. To powszechne stanowisko orzecznictwa (por. wyrok Sądu Najwyższego z 30 grudnia 1986 r., III PZP 42/86). W konsekwencji przy obliczeniu wynagrodzenia trzeba uwzględnić m.in. dodatek stażowy czy funkcyjny.

Wyczerpująca regulacja

Co jednak istotne, art. 42 ust. 4 ustawy o pracownikach samorządowych reguluje w sposób wyczerpujący świadczenia, które może dostać pracownik samorządowy za pracę w nadgodzinach. Nie przewiduje on wypłaty dodatków do wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, o których stanowi art. 1511 kodeksu pracy.

Reklama
Reklama

Warto tu przywołać stanowisko Głównego Inspektoratu Pracy z 25 czerwca 2009 r. (GPP-433-4560-42/09/PE/RP). Czytamy  w nim, że „art. 42 ust. 4 ustawy o pracownikach samorządowych stanowi lex specialis w stosunku do przepisów kodeksu pracy i nie przewiduje dodatków ani 50 proc., ani 100 proc. za godziny nadliczbowe. Za pracę wykonywaną w sobotę pracownikowi przysługuje zatem wynagrodzenie (bez dodatków) lub czas wolny w tym samym wymiarze". Pismo to podkreśla, że nie można tu też użyć art. 43 ustawy o pracownikach samorządowych przewidującego odpowiednie stosowanie kodeksu pracy, gdyż uregulowanie art. 42 ust. 4 jest wyczerpujące.

Trafność tej tezy potwierdza wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 21 stycznia 2014 r. (P 26/12), dotyczący prawa  pracownika samorządowego do dodatku za godziny nadliczbowe. Nie dość, że Trybunał uznał, iż art. 42 ust. 4 ustawy jest zgodny z konstytucją w zakresie prawa tych pracowników jedynie do wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych, a nie do dodatku z kodeksu pracy, to jeszcze m.in. wskazał, że „większa dyspozycyjność pracowników samorządowych i ich ograniczone prawo do wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych jest ponadto zrekompensowane wieloma rozwiązaniami korzystniejszymi dla tych pracowników od regulacji kodeksowych, w szczególności silniejszą stabilizacją stosunku pracy, gwarancją regularnej wypłaty wynagrodzenia, a także korzystniejszą regulacją niektórych świadczeń, np. dodatku za wieloletnią prace, nagrody jubileuszowej, odpraw".

Jak obliczyć

Wyliczając wynagrodzenie za godziny nadliczbowe, należy:

– zsumować wszystkie składniki wynagrodzenia, które pracownik otrzymuje regularnie i stale,

– podzielić uzyskaną kwotę przez liczbę godzin do przepracowania w miesiącu, w którym wystąpiły nadgodziny, aby uzyskać stawkę za godzinę pracy,

– pomnożyć uzyskaną kwotę przez liczbę przepracowanych godzin nadliczbowych.

Reklama
Reklama

Przykład

Pracownik ma 2000 zł wynagrodzenia zasadniczego (stała stawka) i 100 zł dodatku stażowego przy założeniu ośmiogodzinnej normy dobowej i przeciętnej 40-godzinnej tygodniowo. We wrześniu, w którym było 176 godzin pracy (8 × 22 dni), przepracował sześć godzin nadliczbowych.

Normalne wynagrodzenie za te godziny wyniesie:

– suma składników wynagrodzenia: 2000 zł + 100 zł = 2100 zł

– wynagrodzenie za jedną godzinę: 2100 zł : 176 godzin = 11,93 zł

– wynagrodzenie za godziny nadliczbowe: 11,93 zł × 6 godzin = 71,58 zł.

Reklama
Reklama

—Marcin Nagórek, radca prawny

podstawa prawna: art. 42 ust. 4 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (tekst jedn. DzU z 2014 r., poz. 1202); art. 1511 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (tekst jedn. DzU z 2014 r., poz. 1502 ze zm.)

Zawody prawnicze
Notariusze zwalniają pracowników i zamykają kancelarie
Spadki i darowizny
Czy darowizna sprzed lat liczy się do spadku? Jak wpływa na zachowek?
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Prawo karne
Małgorzata Manowska reaguje na decyzję prokuratury ws. Gizeli Jagielskiej
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama