Przebieg procesu legislacyjnego przyjętej przez Sejm 25 czerwca i zaaprobowanej przez Senat następnego dnia bez poprawek ustawy („zmieniającej ustawę o zmianie ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw, ustawę o prokuraturze oraz ustawę – Prawo o ustroju sądów powszechnych”) woła o pomstę do nieba i świadczy o wyjątkowo lekceważącym stosunku rządzących do osób sprawujących wymiar sprawiedliwości. Niesłychanie ważną dla środowiska sędziowskiego i prokuratorskiego ustawę procedowano bowiem w ostatnich tygodniach w trybie pilnym, aby zdążyć do 1 lipca 2008 r.
Skąd ten nagły pośpiech? Ano stąd, że tego właśnie dnia (1 lipca) wchodzi w życie [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=234213]ustawa z 29 czerwca 2007 r. nowelizująca m.in. prawo o ustroju sądów powszechnych (DzU nr 136, poz. 959)[/link], wprowadzająca zmiany podnoszące status sędziów sądów rejonowych i okręgowych (odpowiednio także prokuratorów prokuratur rejonowych i okręgowych), których wysiłkiem rozpoznawana jest zdecydowana większość spraw.
Wiadomo, że dostęp do wyższych stanowisk sędziowskich jest ograniczony i najczęściej powołanie na wyższe stanowisko sędziowskie, odbywające się w drodze konkurencyjnego wyboru przez Krajową Radę Sądownictwa, musi się wiązać także ze zmianą miejsca zamieszkania lub podjęcia uciążliwych dojazdów do sądu wyższego, co w wielu wypadkach ze względu na złożoną sytuację rodzinną i życiową jest znacznym utrudnieniem. Także ograniczona liczba stanowisk w sądach wyższych instancji, zwłaszcza w mniejszych jednostkach sądowych, nie daje rzeczywistej możliwości awansu wielu wyróżniającym się sędziom, którzy swoją służbę zmuszeni są wykonywać w sądach najniższego szczebla. Dodatkowo osiągania wyższych stanowisk sędziowskich nie ułatwiają tzw. niszowe specjalizacje, gdyż wiele kategorii spraw kończy swój tok instancyjny najwyżej w sądach okręgowych, sędziowie zaś nie mają żadnego wpływu na wybór wydziału, w którym orzekają.
Z tych to względów ustawa z 29 czerwca 2007 r. wprowadziła system tzw. awansów poziomych dla długoletnich sędziów sądów rejonowych i okręgowych. To rozwiązanie jest przełomowe w systemie ustroju sądów powszechnych, gdyż stworzono dwa nowe stanowiska sędziowskie, dostępne wyłącznie dla nienagannie pracujących sędziów, z wieloletnim stażem (15 lat) w sądzie rejonowym lub okręgowym. Są to stanowiska sędziego sądu okręgowego w sądzie rejonowym oraz sędziego sądu apelacyjnego w sądzie okręgowym. Obydwa miały być w założeniu równorzędne pod względem płacowym ze stanowiskami odpowiednio sędziego SO i SA. Powoływanie na nie powinno się odbywać bez względu na utworzenie wolnego lub zwolnienie stanowiska sędziowskiego, ponieważ w ten sposób uhonorowani sędziowie będą nadal zajmowali miejsce służbowe w sądzie niższym. Ustawa w tym zakresie miała wejść w życie 1 lipca 2008 r.
Środowisko, zwłaszcza sędziów SR i SO, z wielkim zadowoleniem i nadziejami odebrało uchwalenie tej ustawy, uznając, że jest to pierwszy od wielu lat krok w kierunku wzmocnienia pozycji sędziego i stworzenia długofalowej ścieżki kariery sędziego pozwalającej na zatrzymanie w zawodzie najlepszych. Konieczność zachowania tzw. awansu poziomego lub alternatywnego wprowadzenia kolejnych dwóch stawek awansowych po 15 i 20 latach wyartykułowano m.in. w uchwale Zebrania Delegatów Stowarzyszenia Sędziów Polskich Iustitia z 13 kwietnia 2008 r.