Nabór kandydatów na ławników ruszył 1 czerwca, a skończył się 30 czerwca. Wszystko byłoby proste, gdyby nie to, że w połowie terminu do zgłaszania kandydatów na ławników zmieniły się stawiane im wymagania. Część złożyła dokumenty według starych wymogów, część według nowych.
Jak w tej sytuacji powinny się zachować gminy, które nabór przeprowadzają? Ministerstwo Sprawiedliwości rozwiewa ich wątpliwości.
W sprawach związanych z naborem kandydatów na ławników powinny być zastosowane przepisy sprzed wejścia w życie nowelizacji do zgłoszeń kandydatów sprzed 14 czerwca 2011 r., a przepisów po nowelizacji ustawy – do zgłoszeń, których dokonano po tej dacie – twierdzi resort w oficjalnym stanowisku.
Jak podkreśla, nowelizacja ustawy o ustroju sądów powszechnych wprowadziła np. nowe warunki, jakie musi spełniać kandydat na ławnika: posiadanie pełnej władzy rodzicielskiej oraz – w wypadku kandydata do sądu pracy – wykazanie się szczególną znajomością spraw pracowniczych.
Kryteria te nie obowiązywały jednak w „starej" ustawie. Logiczne jest, że zgłoszenie kandydata sporządzone do 13 czerwca nie mogło zawierać potwierdzenia spełnienia tych wymogów – wyjaśnia MS.