Szczegółowy tryb swojego działania ustaliła sama Krajowa Rada Sądownictwa, podejmując specjalną uchwałę. Jej przepisy (zostały opublikowane w Monitorze Polskim) właśnie wchodzą w życie.
Te przepisy przesądzają, że uchwały rady wymagają głosowania. Stanowiska i opinie podejmowane w innych sprawach niż indywidualne mogą natomiast zostać przyjęte w drodze uzgodnienia.
Kiedy rada podejmuje uchwałę o przedstawieniu prezydentowi wniosku o powołanie do pełnienia urzędu sędziego, przeprowadza odrębne głosowanie dla każdego kandydata. Za wybranych do przedstawienia uznaje się tych kandydatów, którzy uzyskali kolejno najwięcej głosów spośród osób, które otrzymały ich bezwzględną większość.
Jeśli żaden z kandydatów nie uzyskał bezwzględnej większości lub liczba kandydatów, którzy ją uzyskali, jest mniejsza niż liczba wolnych stanowisk, przeprowadza się jednorazowo ponowne głosowanie z udziałem kandydatów, na których oddano najwięcej głosów „za".
Kiedy zaś dwóch lub więcej kandydatów otrzymało równą bezwzględną większość głosów, a po uznaniu wszystkich kandydatów za wybranych do przedstawienia wolnych stanowisk sędziowskich byłoby za mało, przeprowadza się dla nich jednorazowo ponowne głosowanie.