Reklama

Zakres kognicji sądów w postępowaniu sądowoadministracyjnym po zmianach

Modyfikacja zakresu kognicji sądów administracyjnych to jedna z ważniejszych zmian w ustawie – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, które weszły w życie 15 sierpnia 2015 r.

Aktualizacja: 22.09.2015 09:37 Publikacja: 22.09.2015 05:55

Zakres kognicji sądów w postępowaniu sądowoadministracyjnym po zmianach

Foto: Fotorzepa, Marta Bogacz Marta Bogacz

Przypomnijmy – chodzi o zmiany wprowadzone ustawą z 9 kwietnia 2015 r. o zmianie ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (dalej: ustawa nowelizująca), która wprowadza najdalej idącą reformę tego postępowania od 2004 r., czyli od momentu wprowadzenia dwuinstancyjnej formuły tej procedury.

Nowe postępowania

Znowelizowany art. 3 § 2 prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (dalej: ppsa) modyfikuje zakres kognicji sądów administracyjnych, jednak zmiany te dotyczą wyłącznie postępowań wszczętych od 15 sierpnia 2015 r.

Składając skargę po tej dacie, nie można już zaskarżyć wydanych w postępowaniu egzekucyjnym (zabezpieczającym) postanowień wierzyciela o niedopuszczalności zgłoszonego zarzutu lub zawierających stanowisko wierzyciela w sprawie zgłoszonego zarzutu (por. zmieniony art. 3 § 2 pkt 3 ppsa). Ewentualne uchybienia w tym zakresie mogą być obecnie kwestionowane dopiero przy zaskarżaniu postanowień organu egzekucyjnego w sprawie zgłoszonych zarzutów, co niewątpliwie powinno usprawnić przebieg postępowania egzekucyjnego w administracji bez szkody dla jego uczestników.

Od 15 sierpnia 2015 r. nie zaskarżymy już także bezczynności w załatwieniu wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego. Zmiana ta ma jednak charakter porządkowy, skoro w ordynacji podatkowej przyjęto zasadę tzw. milczącej interpretacji, co czyniło skargę na bezczynność w tym zakresie bezprzedmiotową. Pozostaje natomiast możliwość poskarżenia się do sądu administracyjnego na przewlekłe prowadzenie postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji prawa podatkowego.

Skargi na bezczynność po nowemu

Pozostałe dwie zmiany dotyczące zakresu kognicji sądów administracyjnych są ze sobą powiązane i przewidują w pierwszej kolejności (por. znowelizowany art. 3 § 2 pkt 4 ppsa), że od 15 sierpnia 2015 r. skargi na inne niż określone w art. 3 § 2 pkt 1–3 ppsa akty lub czynności z zakresu administracji publicznej dotyczące uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa nie można wnieść, jeżeli takie akty lub czynności zostały podjęte:

Reklama
Reklama

- w ramach postępowania administracyjnego określonego w kodeksie postępowania administracyjnego (co dotyczy zarówno ogólnego postępowania administracyjnego, jak i postępowań uproszczonych objętych regulacją tego kodeksu),

- w ramach postępowań uregulowanych w działach IV, V i VI ordynacji podatkowej (a więc w toku postępowania podatkowego, czynności sprawdzających lub kontroli podatkowej) oraz

- w ramach postępowań, do których mają zastosowanie przepisy kodeksu postępowania administracyjnego lub ordynacji podatkowej (w tym drugim przypadku należy przyjąć, że chodzi o przepisy działów IV, V i VI ordynacji podatkowej).

Obecnie zatem wprost z przepisów ppsa wynika, że nie zaskarżymy do sądu administracyjnego takich czynności, jak m.in. pozostawienie podania bez rozpoznania w postępowaniu administracyjnym, postanowienie niepodlegające zaskarżeniu zażaleniem (i nieobjęte kontrolą sądową z innych tytułów wskazanych w art. 3 § 2 pkt 2 ppsa), wydane przez organ zaświadczenie czy informacja o sposobie rozstrzygnięcia skargi powszechnej lub wniosku. Skarga do sądu w takiej sprawie podlega bowiem odrzuceniu na podstawie art. 58 § 1 pkt 1 ppsa, zaś postanowienie zapadłe w tym przedmiocie można zaskarżyć skargą kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Jednocześnie od 15 sierpnia 2015 r. dopuszczalna jest (por. dodany art. 3 § 2 pkt 9 ppsa) skarga do sądu administracyjnego na bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania w sprawach dotyczących innych niż określone w pkt 1–3 aktów lub czynności z zakresu administracji publicznej dotyczących uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa, jeżeli taki akt lub czynność zostały podjęte:

- w ramach postępowania administracyjnego określonego w kodeksie postępowania administracyjnego (co dotyczy zarówno ogólnego postępowania administracyjnego, jak i postępowań uproszczonych objętych regulacją tego kodeksu),

Reklama
Reklama

- w ramach postępowań uregulowanych w działach IV, V i VI ordynacji podatkowej (a więc w toku postępowania podatkowego, czynności sprawdzających lub kontroli podatkowej) oraz

- w ramach postępowań, do których mają zastosowanie przepisy kodeksu postępowania administracyjnego lub ordynacji podatkowej (w tym drugim przypadku należy przyjąć, że chodzi o przepisy działów IV, V i VI ordynacji podatkowej).

Regulacja ta – dodana dopiero na etapie prac parlamentarnych (nie było jej w pierwotnym projekcie ustawy nowelizującej) – jest wysoce problematyczna z dwóch podstawowych przyczyn. Przede wszystkim jest niezrozumiała, bowiem w ramach postępowań określonych w kodeksie postępowania administracyjnego i krdynacji podatkowej oraz postępowań, do których mają zastosowanie przepisy tych ustaw, nie prowadzi się – odrębnego –„postępowania w sprawach dotyczących innych niż określone w pkt 1–3 aktów lub czynności z zakresu administracji publicznej dotyczących uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa". Wykładnia literalna nowego art. 3 § 2 pkt 9 ppsa nie daje zatem odpowiedzi na kluczowe pytanie o sens wprowadzenia (obowiązywania) tej normy.

Trzeba więc sięgnąć do reguł systemowych i funkcjonalnych (celowościowych), które zdają się wskazywać, że przedmiotem skargi opartej na nowym art. 3 § 2 pkt 9 ppsa może być bezczynność lub przewlekłość w zakresie np. wszczęcia postępowania administracyjnego, wydania w tym postępowaniu postanowienia niepodlegającego zaskarżeniu zażaleniem (i nieobjętego kontrolą sądową z innych tytułów wskazanych w art. 3 § 2 pkt 2 ppsa), wydania przez organ zaświadczenia czy przekazania informacji o sposobie rozstrzygnięcia skargi powszechnej lub wniosku. Tyle tylko, że część tych sytuacji może być również przedmiotem skargi, o której mowa w art. 3 § 2 pkt 8 ppsa.

Rysuje się więc wniosek, że polem do zastosowania nowego art. 3 § 2 pkt 9 ppsa będzie przede wszystkim bezczynność lub przewlekłość w postępowaniach uproszczonych (dotyczących wydawania zaświadczeń lub rozpatrywania skarg powszechnych i wniosków) oraz w toku czynności sprawdzających lub kontroli podatkowej.

Jaki wyrok

Drugi podstawowy problem, jaki wiąże się ze stosowaniem w praktyce nowego art. 3 § 2 pkt 9 ppsa, wynika z tego, że zapomniano jednocześnie znowelizować przepisy art. 145–151 ppsa poprzez wskazanie, jakiej treści wyrok sąd administracyjny powinien wydać w przypadku uwzględnienia nowej skargi, złożonej na podstawie art. 3 § 2 pkt 9 ppsa.

Reklama
Reklama

O ile bowiem nie będzie problemu z oddaleniem takiej skargi (art. 151 ppsa), o tyle trzeba zwrócić uwagę, że art. 149 ppsa dotyczy wyłącznie skarg, o których mowa w art. 3 § 2 pkt 8 ppsa. Ten z kolei przepis odsyła do art. 3 § 2 pkt 4 ppsa, który wyłącza spod zakresu przewidzianej tam skargi akty i czynności wymienione w art. 3 § 2 pkt 9 ppsa, co oznacza, że bezczynność i przewlekłość w zakresie podejmowania tych aktów lub czynności nie może być przedmiotem skargi, o której mowa w art. 3 § 2 pkt 8 ppsa. Tym samym nie można tutaj – wprost – zastosować art. 149 ppsa.

Trudno również wyobrazić sobie uwzględnienie nowej skargi, złożonej w trybie art. 3 § 2 pkt 9 ppsa, na podstawie art. 150 ppsa, który stanowi, że w sprawach skarg na akty i czynności niewymienione w art. 145–148 ppsa sąd – uwzględniając skargę – uchyla lub stwierdza bezskuteczność aktu lub czynności. Norma ta dotyczy bowiem zupełnie innych sytuacji i nie odnosi się w ogóle do przypadków bezczynności lub przewlekłości w prowadzeniu postępowania (podejmowaniu czynności) przez organ. Skoro więc – ze względu na bezczynność lub przewlekłość proceduralną – brak w przypadku wniesienia skargi, o której mowa w art. 3 § 2 pkt 9 ppsa, wydanego aktu lub podjętej czynności, nie sposób, aby sąd, rozpoznając tę skargę, uchylił taki – nieistniejący – akt lub czynność bądź stwierdził ich bezskuteczność. Zastosowanie art. 150 ppsa nie wchodzi więc tutaj w grę.

Umorzenie postępowania

Do wyboru pozostają zatem w zasadzie trzy rozwiązania. Po pierwsze, umorzenie postępowania ze względu na niedopuszczalność wydania wyroku, który nie został przewidziany przez ustawę (a trzeba zauważyć, że katalog rozstrzygnięć wymienionych w art. 145–151 i art. 154 ppsa ma charakter wyczerpujący; to samo dotyczy też art. 184–189 ppsa). Takie rozwiązanie jest jednak kontrowersyjne i dyskusyjne konstytucyjnie, szczególnie że przerzuca ciężar niedostatków legislacyjnych na obywateli, którzy w dobrej wierze będą korzystali ze skargi przewidzianej w art. 3 § 2 pkt 9 ppsa.

Może przez analogię

Po drugie – i w tę zapewne stronę będzie próbowało pójść, przynajmniej początkowo, orzecznictwo – można poszukiwać rozwiązań dopuszczających stosowanie przez analogię art. 149 ppsa również do skarg, o których mowa w art. 3 § 2 pkt 9 ppsa. Trudno jednak oprzeć się wrażeniu, że – ze względu na wzajemne relacje treści i zakresów art. 3 § 2 pkt 4, 8 i 9 ppsa oraz art. 149 ppsa – będzie to w istocie wykładnia (działanie) contra legem. Ewidentnie bowiem akty i czynności przewidziane w nowym art. 3 § 2 pkt 9 ppsa zostały wyłączone spod zakresu zastosowania art. 3 § 2 pkt 4 ppsa, zaś wydanie wyroku, o którym mowa w art. 149 ppsa, jest – w omawianym zakresie – ściśle limitowane wystąpieniem bezczynności lub przewlekłości w podejmowaniu przez organ konkretnie aktów lub czynności przewidzianych w art. 3 § 2 pkt 4 ppsa. Innymi słowy, złożenie na podstawie art. 3 § 2 pkt 8 ppsa skargi na bezczynność lub przewlekłość w zakresie opisanym w art. 3 § 2 pkt 9 byłoby – ze względu na zawarte w art. 3 § 2 pkt 8 ppsa odesłanie do art. 3 § 2 pkt 4 ppsa – niedopuszczalne, a więc nie mogłoby prowadzić do wydania wyroku, o którym mowa w art. 149 ppsa. Zastosowanie więc tej ostatniej normy per analogiam również do wyrokowania w sprawach ze skargi przewidzianej w art. 3 § 2 pkt 9 ppsa prowadzi do skutku wprost sprzecznego z treścią art. 149 ppsa w związku z art. 3 § 2 pkt 4 i 8 ppsa. W takiej zaś sytuacji analogia – o ile w ogóle uznać ją za dopuszczalną – jest wysoce dyskusyjna i problematyczna.

Potrzebna kolejna nowelizacja

Pozostaje więc trzecie rozwiązanie, polegające na dokonaniu nowelizacji ppsa – poprzez uzupełnienie przepisów art. 145–151 ppsa o wyraźną podstawę do wydania wyroku uwzględniającego nową skargę przewidzianą w art. 3 § 2 pkt 9 ppsa i określenie w ten sposób kształtu (zakresu) uprawnień orzeczniczych sądu administracyjnego w tej konkretnie sytuacji. Wydaje się, że to rozwiązanie byłoby najbardziej odpowiednie, usuwałoby bowiem wszystkie zarysowane wyżej wątpliwości, czyniąc regulację prawną w tym zakresie przejrzystą i czytelną.

Reklama
Reklama

Na marginesie można dodać, że podjęcie tematu potrzeby dokonania takiej nowelizacji mogłoby również skłonić ustawodawcę do powtórnej refleksji nad szerszym problemem, dotyczącym zasadności funkcjonowania w systemie prawnym art. 3 § 2 pkt 9 ppsa w jego obecnym – wysoce niejasnym – kształcie.

* * *

W następnych częściach niniejszego cyklu przedstawione zostaną podstawowe kwestie związane z przebiegiem – po nowelizacji – postępowania przed sądem administracyjnym pierwszej instancji. Natomiast w dalszych częściach cyklu zajmiemy się zmienionymi regułami orzekania tego sądu.

Piotr Gołaszewski – wykładowca w Katedrze Prawa i Postępowania Administracyjnego WPiA UW, autor i współautor opracowań z zakresu procedury administracyjnej, w tym komentarzy do kodeksu postępowania administracyjnego i prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi

podstawa prawna: ustawa z 9 kwietnia 2015 r. o zmianie ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2015 r., poz. 658)

Prawo karne
Prokurator krajowy o śledztwach ws. Ziobry, Romanowskiego i dywersji
Konsumenci
Nowy wyrok TSUE ws. frankowiczów. „Powinien mieć znaczenie dla tysięcy spraw”
Nieruchomości
To już pewne: dziedziczenia nieruchomości z prostszymi formalnościami
Praca, Emerytury i renty
O tym zasiłku mało kto wie. Wypłaca go MOPS niezależnie od dochodu
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama