Reklama

Dariusz Zawistowski: Prezydent może pomóc w przywracaniu praworządności

Dariusz Zawistowski, sędzia Sądu Najwyższego, były przewodniczący KRS w rozmowie z "Rzeczpospolitą" ocenia, że kryzys w wymiarze sprawiedliwości trwa od lat i bardzo szybko nie da się go zażegnać. Nie oznacza to jednak, że nie ma spraw z którymi można ruszyć od zaraz.

Publikacja: 03.12.2023 12:26

Dariusz Zawistowski

Dariusz Zawistowski

Foto: tv.rp.pl

Czy można uchwałami odwołać sędziów z obecnej KRS? Taki pomysł proponuje Stowarzyszenie Sędziów Polskich Iustitia, choć nie tylko ono.

To problem o charakterze konstytucyjnym, który wymaga głębszego rozważenia przez Sejm, który jest organem właściwym w tym zakresie. Osobiście, mówiąc w największym skrócie, uważam, że Sejm który podejmuje uchwałę w konkretnej sprawie a następnie uznaje, że nie było podstaw prawnych do jej wydania, powinien mieć możliwość zweryfikowania swojego stanowiska w formie uchwały. Najważniejszym celem powinno być  bowiem   przywrócenie stanu zgodnego z prawem i zapewnienie prawidłowego  działania konkretnego organu. Odrębnym zagadnieniem jest jednocześnie sama treść takiej uchwały. Wydanie przez Sejm uchwały o powołaniu sędziów - członków KRS nie miało oparcia w przepisach Konstytucji. Z tych względów uważam, że podjęcie obecnie przez Sejm uchwały w tym przedmiocie  powinno być uznane za dopuszczalne. 

Czytaj więcej

Dariusz Adamski: Jak naprawić wymiar sprawiedliwości?

Czy sytuację w KRS da się naprawić szybko?

 Kryzys trwa wiele lat i jest głęboki. Nie da się tego naprawić bardzo szybko, co nie oznacza, że niektóre działania nie mogą być podejmowane od razu.  Zresztą nie o tempo tu chodzi. O tym jak szybko mogą  nastąpić zmiany, zdecyduje  działanie wielu organów państwa - nowego ministra sprawiedliwości, parlamentu, prezydenta, który np. decyduje ostatecznie o podpisaniu ustaw. Zmiany powinno się zacząć  od rozwiązania problemu Krajowej Rady  Sądownictwa. I to one powinny nastąpić  jak najszybciej. Chociażby przez  wstrzymanie się obecnej KRS z prowadzeniem dalszych postępowań nominacyjnych, bo każde takie postępowanie zakończone przed obecną KRS będzie potencjalnie stwarzało dodatkowy problem w przyszłości. 

Reklama
Reklama

A prezydent może w tym wszystkim pomóc czy tylko przeszkadzać ?

Prezydent może pomóc i to z kilku względów. Może np. aktywnie uczestniczyć  w naprawianiu sytuacji w procesie legislacyjnym, który jest niezbędny. Jego przedstawiciel może brać udział w pracach parlamentu nad uchwalanymi ustawami. Prezydent może też   na bieżąco przedstawiać swoje stanowisko, własną ocenę projektów ustaw. Ma też możliwość  kierowania do Sejmu własnych projektów. W tych wszystkich działaniach powinno się  uwzględniać  interes państwa w przywróceniu praworządności i normalnego funkcjonowania sądownictwa. W dochodzeniu do przywrócenia praworządności  przeszkodę może stanowić niewątpliwie   wetowanie ustaw przez prezydenta. Wydaje się, że obecnie jest to kwestia otwarta.

Całą rozmowę czytaj w poniedziałkowej "Rzeczpospolitej" i na rp.pl

Zawody prawnicze
Notariusze zwalniają pracowników i zamykają kancelarie
Spadki i darowizny
Czy darowizna sprzed lat liczy się do spadku? Jak wpływa na zachowek?
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Prawo karne
Małgorzata Manowska reaguje na decyzję prokuratury ws. Gizeli Jagielskiej
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama