Reklama

Dariusz Zawistowski: Prezydent może pomóc w przywracaniu praworządności

Dariusz Zawistowski, sędzia Sądu Najwyższego, były przewodniczący KRS w rozmowie z "Rzeczpospolitą" ocenia, że kryzys w wymiarze sprawiedliwości trwa od lat i bardzo szybko nie da się go zażegnać. Nie oznacza to jednak, że nie ma spraw z którymi można ruszyć od zaraz.

Publikacja: 03.12.2023 12:26

Dariusz Zawistowski

Dariusz Zawistowski

Foto: tv.rp.pl

Czy można uchwałami odwołać sędziów z obecnej KRS? Taki pomysł proponuje Stowarzyszenie Sędziów Polskich Iustitia, choć nie tylko ono.

To problem o charakterze konstytucyjnym, który wymaga głębszego rozważenia przez Sejm, który jest organem właściwym w tym zakresie. Osobiście, mówiąc w największym skrócie, uważam, że Sejm który podejmuje uchwałę w konkretnej sprawie a następnie uznaje, że nie było podstaw prawnych do jej wydania, powinien mieć możliwość zweryfikowania swojego stanowiska w formie uchwały. Najważniejszym celem powinno być  bowiem   przywrócenie stanu zgodnego z prawem i zapewnienie prawidłowego  działania konkretnego organu. Odrębnym zagadnieniem jest jednocześnie sama treść takiej uchwały. Wydanie przez Sejm uchwały o powołaniu sędziów - członków KRS nie miało oparcia w przepisach Konstytucji. Z tych względów uważam, że podjęcie obecnie przez Sejm uchwały w tym przedmiocie  powinno być uznane za dopuszczalne. 

Czytaj więcej

Dariusz Adamski: Jak naprawić wymiar sprawiedliwości?

Czy sytuację w KRS da się naprawić szybko?

 Kryzys trwa wiele lat i jest głęboki. Nie da się tego naprawić bardzo szybko, co nie oznacza, że niektóre działania nie mogą być podejmowane od razu.  Zresztą nie o tempo tu chodzi. O tym jak szybko mogą  nastąpić zmiany, zdecyduje  działanie wielu organów państwa - nowego ministra sprawiedliwości, parlamentu, prezydenta, który np. decyduje ostatecznie o podpisaniu ustaw. Zmiany powinno się zacząć  od rozwiązania problemu Krajowej Rady  Sądownictwa. I to one powinny nastąpić  jak najszybciej. Chociażby przez  wstrzymanie się obecnej KRS z prowadzeniem dalszych postępowań nominacyjnych, bo każde takie postępowanie zakończone przed obecną KRS będzie potencjalnie stwarzało dodatkowy problem w przyszłości. 

Reklama
Reklama

A prezydent może w tym wszystkim pomóc czy tylko przeszkadzać ?

Prezydent może pomóc i to z kilku względów. Może np. aktywnie uczestniczyć  w naprawianiu sytuacji w procesie legislacyjnym, który jest niezbędny. Jego przedstawiciel może brać udział w pracach parlamentu nad uchwalanymi ustawami. Prezydent może też   na bieżąco przedstawiać swoje stanowisko, własną ocenę projektów ustaw. Ma też możliwość  kierowania do Sejmu własnych projektów. W tych wszystkich działaniach powinno się  uwzględniać  interes państwa w przywróceniu praworządności i normalnego funkcjonowania sądownictwa. W dochodzeniu do przywrócenia praworządności  przeszkodę może stanowić niewątpliwie   wetowanie ustaw przez prezydenta. Wydaje się, że obecnie jest to kwestia otwarta.

Całą rozmowę czytaj w poniedziałkowej "Rzeczpospolitej" i na rp.pl

Sądy i trybunały
Uchylenie immunitetu Małgorzaty Manowskiej zablokowane. Brakuje podpisu Dariusza Barskiego
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Oświata i nauczyciele
Uczniowie i nauczyciele alarmują w sprawie tzw. godzin basiowych. „To tykająca bomba”
Dane osobowe
Chciał usunięcia danych z policyjnego rejestru, by dostać pracę. Wyrok NSA
Sądy i trybunały
Sędziowie nie chcą odchodzić „na emeryturę”. KRS częściej odmawia niż się zgadza
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Dane osobowe
Kto odpowiada za wyciek danych osobowych pacjenta? Zapadł precedensowy wyrok
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama