Rządowy projekt nowelizacji ustawy o ustroju sądów

Dziś w Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka odbywa się pierwsze czytanie rządowego projektu o zmianie ustawy Prawo o ustroju sądów powszechnych

Publikacja: 14.12.2010 13:11

Rządowy projekt nowelizacji ustawy o ustroju sądów

Foto: Fotorzepa, Jak Jakub Ostałowski

Nowelizacja ustawy o ustroju sądów powszechnych wzbudza ogromne kontrowersje. Projektów nowelizacji pojawiło się już parę, większość z nich nie wzbudziła entuzjazmu środowiska prawniczego (o planowanych zmianach czytaj więcej w serwisie: [link=http://www.rp.pl/temat/551949.html]rp.pl » Prawnicy, doradcy i biegli » Projekty ustaw i rozporządzeń » Prawo o ustroju sądów powszechnych [/link]).

[b]Zobacz [link=http://www.rzeczpospolita.pl/pliki/prawo/pdf/projekt_2010_3655.pdf]rządowy projekt z 25 listopada 2010 r.(druk 3655) PDF. [/link][/b]

[b]Poniżej przedstawiamy opinię Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Asystentów Sędziów do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 3655, wpłynął 26-11-2010).[/b]

[i]" W imieniu Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Asystentów Sędziów proszę o odczytanie stanowiska w/w stowarzyszenia dotyczącego rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 3655, wpłynął 26-11-2010), którego pierwsze czytanie ma nastąpić na posiedzeniu Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka w dniu 14 grudnia 2010 roku.

Tytułem wstępu Ogólnopolskie Stowarzyszenie Asystentów Sędziów zgłasza wniosek formalny o połączenie do wspólnego rozpoznania przez Komisję poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych ([link=http://www.rzeczpospolita.pl/pliki/prawo/pdf/Sejm_druk_3361_2010.pdf]druk sejmowy nr 3361[/link], wpłynął 13-07-2010) oraz rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 3655), gdyż oba te projekty dotyczą m.in. tych samych zagadnień związanych ze statusem prawnym asystentów sędziów.

Jeżeli chodzi o rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 3655, wpłynął 26-11-2010) Ogólnopolskie Stowarzyszenie Asystentów Sędziów wyraża swoje następujące zastrzeżenia:

1. w art. 1 pkt 41 projektu proponowane rozwiązania art. 57a § 2-3 przewidują, iż ocena pracy asystenta sędziego należy do sędziego wizytatora i zakończona jest podsumowaniem w formie oceny kwalifikacji. Powyższe ujęcie nie uwzględnia faktu, iż asystenci sędziego nierzadko pracują w kilku wydziałach sądu lub nie są związani z konkretnym wydziałem. W konsekwencji wykonują czynności o dużym zróżnicowaniu na podstawie aktów prawnych należących do różnych gałęzi prawa. Z tego powodu wydaje się zasadnym postulat, aby ustawodawca w razie takiej konieczności przewidział możliwość powołania zespołu wizytacyjnego składającego się z kilku sędziów wizytatorów wydających wspólną ocenę kwalifikacyjną.

Takie rozwiązanie przyczyni się do pełnej analizy pracy asystenta sędziego. Wniosek ten wydaje się tym bardziej uzasadniony z uwagi na to, że sędziowie wizytatorzy (specjaliści w poszczególnych gałęziach prawa, których zadaniem jest w pierwszym rzędzie wizytacja poszczególnych wydziałów sądów) mogą koncentrować się tylko na części materiału przedstawionego przez kandydującego asystenta sędziego, marginalizując materiał będący efektem pracy w innym wydziale.

2. w art. 1 pkt 41 projektu zdaniem Stowarzyszenia należy również uzupełnić regulacje art. 57d § 3, w której wskazano jakie dokumenty należy dołączyć do oceny kwalifikacji kandydata zajmującego stanowisko asystenta sędziego. Przypuszczalnie przez przeoczenie pominięto tu zaświadczenie o złożeniu egzaminu sędziowskiego. Należy podkreślić, iż element ten występuje w art. 57c § 2 zawierającym katalog dokumentów dołączonych do oceny kwalifikacji kandydata zajmującego stanowisko referendarza. Nie ma racjonalnych powodów, aby pomijać go w katalogu z art. 57d § 3.

3. w art. 1 pkt 68 projektu w zakresie, w jakim proponowany przepis art. 153b zwalnia z konieczności przystępowania do konkursu na stanowisko referendarza sądowego osoby, które ukończyły aplikację ogólną prowadzoną przez Krajową Szkołę Sądownictwa i Prokuratury budzi wątpliwości, co do zgodności z konstytucyjnymi zasadami: równości oraz dostępu do służby publicznej na jednakowych zasadach. Projekt w tej części faworyzuje osoby, które ukończyły aplikację ogólną w dostępie do zawodu referendarza sądowego nad osobami, które zdały egzamin sędziowski lub prokuratorski na starych zasadach, albo ukończyły aplikację notarialną, adwokacką lub radcowską i złożyły odpowiedni egzamin, które to osoby w odróżnieniu od pierwszej grupy kandydatów na stanowisko referendarza sądowego będą musiały przystąpić do konkursu na to ostatnie stanowisko.

Taka sama uwaga dotyczy art. 1 pkt 72 projektu w zakresie w jakim proponowany art. 155c przewiduje zwolnienie osób, które ukończyły aplikację ogólną od konieczności przystępowania do konkursu na stanowisko asystenta sędziego;

4. w art. 1 pkt 69 lit d w zakresie, w jakim określa kształt delegacji ustawowej i ustala kryteria na podstawie, których kształtowane ma być wynagrodzenie zasadnicze asystentów sędziów w postaci:

- rodzaju i charakteru czynności wykonywanych przez asystentów sędziów;

- oraz poziomu wynagrodzeń urzędników sądów.

budzi wątpliwości, co do zgodności z przepisem art. 92 ust. 1 Konstytucji.

Zastrzeżenia budzi przede wszystkim wprowadzenie niejasnego i nieprecyzyjnego kryterium, od którego ma zależeć wysokość przyszłego wynagrodzenia zasadniczego asystentów sędziów w postaci rodzaju i charakteru czynności wykonywanych przez osoby zatrudnione na tym stanowisku, zwłaszcza wobec okoliczności, że szczegółowy zakres i sposób wykonywania przez asystentów czynności jest wymieniony w treści [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=167430]Rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 5 listopada 2002r. w sprawie szczegółowego zakresu i sposobu wykonywania czynności przez asystentów sędziów (Dz.U. z 2002 r., nr. 192, poz. 1613)[/link].

Zupełnie niezrozumiałym jest też powiązanie wynagrodzeń asystentów sędziów z wynagrodzeniami urzędników sądowych, a więc pionu pracowników wspomagającego pion orzeczniczy. Projektodawcy proponując takie rozwiązanie popadają przy tym w sprzeczność. Zgodnie bowiem z projektem ustawy (art. 1 pkt 15 lit a) asystenci sędziego zostali wyraźnie włączeni obok sędziów i referendarzy sądowych do pionu orzeczniczego podległego bezpośrednio prezesowi sądu, w odróżnieniu od reszty pracowników i urzędników sądów, dla których zwierzchnikiem służbowym ma być dyrektor sądu.

W opinii Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Asystentów Sędziów uregulowanie kwestii wynagrodzeń zasadniczych asystentów sędziów powinno być przedmiotem materii ustawowej. W podobnym, tonie, stanowisko zajęło Rządowe Centrum Legislacji (opinia Rządowego Centrum Legislacji z dnia 13 listopada 2009r., RCL 10-219/09) oraz Ministerstwo Gospodarki. W opinii tego ostatniego podmiotu „wysokość wynagrodzenia zasadniczego asystentów sędziego powinna być wielkością ustalaną procentowo od wynagrodzenia sędziego sądu rejonowego i to dla wszystkich asystentów sędziego, bez względu na hierarchię sądu, w którym wykonuje swoje jednorodne, bądź podobne obowiązki służbowe. Skoro wynagrodzenie referendarza i nieistniejącego już asesora sądowego było obliczane, jako pochodna wysokość zarobków sędziego to wynagrodzenie asystenta sędziego, jako pracownika wykonującego czynności pomocnicze dla sędziego, powinno być uzależnione właśnie od wysokości zarobków sędziego, a nie referendarza, czy też innych pracowników sądowych. Bowiem referendarz realizuje swój zakres obowiązków odrębny od tych, które wykonuje sędzia. Asystent natomiast partycypuje w obowiązkach sędziego, a nie referendarza, dlatego jego wynagrodzenie winno być pochodną wynagrodzenia sędziego” (stanowisko Ministerstwa Gospodarki-Departament Regulacji Gospodarczych z dnia 9 lutego 2010r., DRE-III-022-18/10).

Należy podkreślić, że spośród wszystkich grup zawodowych pracowników wymiaru sprawiedliwości, jedynie wynagrodzenia zasadnicze asystentów sędziów ustalane są kwotowo w rozporządzeniu wykonawczym Ministra Sprawiedliwości. Inne grupy zawodowe pracowników wymiaru sprawiedliwości mają określone wynagrodzenie zasadnicze w postaci mnożników w relacji do: przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce lub do kwoty bazowej.

Zdaniem stowarzyszenia kompleksowe uregulowanie kwestii wynagrodzeń zasadniczych asystentów sędziów zawiera poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych (druk sejmowy nr 3361).

Warto również podkreślić, że projektodawcy w art. 2 pkt 8 lit. b projektu w przypadku asystentów prokuratorów wskazali m.in. na poziom wynagrodzeń prokuratorów, jaką jedną z wytycznych w oparciu, o która ma być kształtowana wysokość wynagrodzenia zasadniczego tej grupy zawodowej pracowników wymiaru sprawiedliwości, co też wskazuje na niespójność proponowanych regulacji.

5. w art. 5 pkt 7, który to zapis przewiduje utworzenie Komisji Konkursowej, która zgodnie z projektem ma uchwalać listę kandydatów na wolne stanowisko sędziowskie, zawierającą imiona i nazwiska kandydatów oraz liczbę porządkową wskazującą ich miejsce na liście- według Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Asystentów Sędziów utworzenie tego organu budzi wątpliwości konstytucyjne, gdyż organ ten wkracza w sferę uprawnień przysługujących wyłącznie Krajowej Radzie Sądownictwa. Zdaniem stowarzyszenia skoro z projektu wynika, że opinia Komisji Konkursowej ma mieć dla KRS-u jedynie pomocnicze znaczenie to utworzenie tego organu jest całkowicie zbędne i pochłaniać będzie dla wymiaru sprawiedliwości dodatkowe koszty.

6. w art. 8 pkt 4 w zakresie, w jakim proponuje się skrócenie okresu aplikacji sędziowskiej o okres 6 miesięcy poprzez całkowitą rezygnację z konieczności odbywania przez aplikantów Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury stażu na stanowisku asystenta sędziego - w opinii stowarzyszenia brak jest racjonalnych powodów, by zaledwie po roku działalności Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury z siedzibą w Krakowie zmieniać w tak istotny sposób model aplikacji sędziowskiej, zwłaszcza, że proponuje się rezygnację ze stażu na stanowisku asystenta sędziego, a pozostawia jedynie staż na stanowisku referendarza sądowego. Warto więc zauważyć, że w ten sposób osoby odbywające aplikację sędziowską zostaną pozbawione jakże potrzebnej praktyki w wydziałach karnych, w tym wydziałach penitencjarnych sądów sądów okręgowych. "[/i]

Nowelizacja ustawy o ustroju sądów powszechnych wzbudza ogromne kontrowersje. Projektów nowelizacji pojawiło się już parę, większość z nich nie wzbudziła entuzjazmu środowiska prawniczego (o planowanych zmianach czytaj więcej w serwisie: [link=http://www.rp.pl/temat/551949.html]rp.pl » Prawnicy, doradcy i biegli » Projekty ustaw i rozporządzeń » Prawo o ustroju sądów powszechnych [/link]).

[b]Zobacz [link=http://www.rzeczpospolita.pl/pliki/prawo/pdf/projekt_2010_3655.pdf]rządowy projekt z 25 listopada 2010 r.(druk 3655) PDF. [/link][/b]

Pozostało 95% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów