Reklama
Rozwiń
Reklama

Orzekanie w sprawach o wykroczenia przez referendarzy może być niezgodne z Konstytucją

Możliwość orzekania przez referendarzy sądowych w sprawach o wykroczenia jest niezgodna z szeregiem przepisów Konstytucji – uważa Helsińska Fundacja Praw Człowieka.

Aktualizacja: 07.05.2013 16:56 Publikacja: 07.05.2013 15:54

225 wykroczeń przejmą do rozstrzygnięcia referendarze.

225 wykroczeń przejmą do rozstrzygnięcia referendarze.

Foto: www.sxc.hu

Takie zdanie zostało wyrażone w opinii do projektu założeń ustawy o zmianie zasad ponoszenia odpowiedzialności za niektóre zachowania stanowiące wykroczenia oraz o zmianie ustawy – Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia.

W tym projekcie wprowadzono możliwość orzekania w postępowaniu w sprawach o wykroczenia przez referendarzy sądowych.

W myśl założeń, referendarz orzekałby w sprawach o wykroczenia w wyniku zarządzenia prezesa sądu. W projekcie zapisano, że referendarz mógłby orzekać w każdej sprawie o wykroczenie, wydając tzw. nakaz karny, jednak pod pewnymi warunkami. A mianowicie, jeśli w świetle materiałów sprawy okoliczności czynu i wina obwinionego nie budzą wątpliwości; wystarczające jest wymierzenie kary grzywny lub nagany; nie zachodzi potrzeba orzeczenia środka karnego; obwiniony nie jest głuchy, niemy lub niewidomy, jak też gdy nie zachodzi uzasadniona wątpliwość co do jego poczytalności.

Od nakazu karnego orzekanego przez referendarza, zakazanemu przysługiwałby środek zaskarżenia w postaci sprzeciwu, który należałoby wnieść w terminie 7 dni od daty doręczenia nakazu. Nakaz, od którego nie wniesiono by skutecznie sprzeciwu uprawomocniałby się i miałby skutki wyroku skazującego. Natomiast po skutecznym wniesieniu sprzeciwu nakaz karny traciłby moc, a sprawę od początku rozpoznawałby sąd, orzekając jako sąd pierwszej instancji.

Helsińska Fundacja Praw Człowieka stoi, jednak na stanowisku, że propozycje zawarte w projekcie założeń, a dokładnie orzekanie przez referendarzy w sprawach o wykroczenia jest niezgodne z szeregiem przepisów Konstytucji RP, w szczególności chodzi o zasadę sądowego wymiaru sprawiedliwości (art. 175 ust. 1 Konstytucji) oraz zasadę jednostkowego prawa do sądu (art. 45 ust. 1).

Reklama
Reklama

W ocenie Fundacji, projektowana regulacja wkracza w sferę sprawowania wymiaru sprawiedliwości, zastrzeżoną w Konstytucji dla niezależnych sądów i orzekających w nich niezawisłych sędziów. Jak bowiem czytamy w opinii „jedynie sąd stwarza szczególne gwarancje wydania sprawiedliwego i fachowego rozstrzygnięcia, bo tylko z sądem Konstytucja wiąże szczególne zasady organizacji i procedowania oraz szczególny status osób w nim zasiadających".

Autor opinii, Michał Szwast powołuje się przy tym na orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego, który wyraźnie podkreślił, że „proces przekazywania referendarzom sądowym czynności z zakresu postępowania sądowego ma swoje granice, których ustawodawca nie może przekroczyć. Urzędnicy ci, nie mając przymiotów niezależności i niezawisłości, nie mogą wykonywać czynności z zakresu wymierzania sprawiedliwości. Te ostatnie bowiem należą do wyłącznej kompetencji sadów (art. 175 ust. 1 Konstytucji)."

Zdaniem HFPCz, stanu niezgodności z ustawą zasadniczą nie usuwa proponowana w projekcie możliwość wniesienia środka zaskarżenia – sprzeciwu. Autor opinii zwraca uwagę, że sprzeciw może nie zostać wniesiony przez skazanego z różnych, niezwiązanych z akceptacją rozstrzygnięcia sądu, przyczyn. Jak wskazuje, w grę wchodzić może: niedostateczna znajomość prawa, nieporadność, doręczenie nakazu karnego na niewłaściwy adres (i tym samym jego uprawomocnienie się poprzez doręczenie zastępcze), przegapienie krótkiego, 7-dniowego terminu zawitego na wniesienie sprzeciwu. W każdej z tych sytuacji, nakaz karny, rozstrzygający o winie i karze uprawomocni się i skazany tym samym zostanie pozbawiony prawa do rozpoznania sprawy przez sąd – konkluduje Michał Szwast.

Takie zdanie zostało wyrażone w opinii do projektu założeń ustawy o zmianie zasad ponoszenia odpowiedzialności za niektóre zachowania stanowiące wykroczenia oraz o zmianie ustawy – Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia.

W tym projekcie wprowadzono możliwość orzekania w postępowaniu w sprawach o wykroczenia przez referendarzy sądowych.

Pozostało jeszcze 90% artykułu
Reklama
Sądy i trybunały
Waldemar Żurek ujawnia projekt reformy KRS. Liczy na poparcie prezydenta
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Nieruchomości
Można już składać wnioski o bon ciepłowniczy. Ile wynosi i komu przysługuje?
Służby mundurowe
W 2026 roku wojsko wezwie nawet 235 tys. osób. Kto jest na liście?
Nieruchomości
Ważne zmiany dla każdego, kto planuje budowę. Ustawa przyjęta
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Nieruchomości
Rząd kończy z patologiami w spółdzielniach mieszkaniowych. Oto, co chce zmienić
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama