Iustitia prosi Krajową Radę Sądownictwa o wystąpienie do Trybunału ws. zarządzeń nadzorczych

Zarząd "Iustitii" zwrócił się do Krajowej Rady Sądownictwa, by rozważyła wystąpienie do Trybunału Konstytucyjnego z wnioskiem w sprawie zgodności z konstytucją charakteru zarządzeń nadzorczych.

Publikacja: 16.12.2013 12:11

Uzasadnieniem merytorycznym uchwały podjętej 2 grudnia br. przez Zarząd Stowarzyszenia Sędziów Polskich "Iustitia" jest treść opinii o charakterze prawnym doc. dr Ryszarda Piotrowskiego w sprawie zarządzeń nadzorczych i ich znaczeniu dla kształtowania obowiązków sędziów.

Chodzi o zgodność z konstytucją następujących aktów normatywnych w zakresie, w jakim dotyczą one niezależności sądów i niezawisłości sędziów:

- art. 79 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. Prawo o ustroju sądów powszechnych (T.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 427 z późn. zm.) z art. 178 ust. 1 Konstytucji RP;

- art. 37i ustawy Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz wydanego na jego podstawie rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 20 grudnia 2012 r. w sprawie nadzoru administracyjnego nad działalnością administracyjną sądów powszechnych (Dz.U. z 2013 r., poz. 69) z art. 92 ust. 1 Konstytucji RP;

- art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 203, poz. 1192) z art. 2 Konstytucji RP.

W ocenie doc. Piotrowskiego, zarządzenia nadzorcze oraz polecenia w zakresie czynności administracyjnych i sprawności postępowania wiążą sędziów jedynie w takim zakresie, w jakim nie wkraczają w dziedzinę, w której sędziowie są niezawiśli.

Jego zdaniem, przepisy ustawy Prawo o ustroju sądów powszechnych ustanawiają nadzór administracyjny nad działalnością sądów, a nie sędziów i jednocześnie wykluczają możliwość ingerencji nadzorczej „w dziedzinę, w której sędziowie są niezawiśli". Przepisy rozporządzenia w sprawie nadzoru administracyjnego nad działalnością administracyjną sądów powszechnych nie zawierają podstaw prawnych do sprawowania tego rodzaju nadzoru nad sędziami.

- Sędzia ma konstytucyjny obowiązek obrony niezawisłości. Wykonanie zarządzenia nadzorczego lub polecenia wkraczającego w dziedzinę niezawisłości sędziowskiej, a także nie opartego na właściwych podstawach prawnych, jest naruszeniem tego obowiązku. Do sędziego należy ocena, czy zarządzenie nadzorcze lub polecenie nie narusza jego niezawisłości w sprawowaniu urzędu - to główne tezy opinii.

Zarząd Iustitii w pełni podzielił stanowisko doc. Ryszarda Piotrowskiego przygotowane na zlecenie warszawskiego oddziału stowarzyszenia „Iustitia".

Zobacz: pełna treść opinii ws. zarządzeń nadzorczych i ich znaczeniu dla kształtowania obowiązków sędziów opublikowana na stronie www.iustitia.pl.

Internet i prawo autorskie
Bruksela pozwała Polskę do TSUE. Jest szybka reakcja rządu Donalda Tuska
Prawnicy
Prokurator z Radomia ma poważne kłopoty. W tle sprawa katastrofy smoleńskiej
Sądy i trybunały
Nagły zwrot w sprawie tzw. neosędziów. Resort Bodnara zmienia swój projekt
Prawo drogowe
Ten wyrok ucieszy osoby, które oblały egzamin na prawo jazdy
Dobra osobiste
Karol Nawrocki pozwany za książkę, którą napisał jako Tadeusz Batyr