Uzasadnieniem merytorycznym uchwały podjętej 2 grudnia br. przez Zarząd Stowarzyszenia Sędziów Polskich "Iustitia" jest treść opinii o charakterze prawnym doc. dr Ryszarda Piotrowskiego w sprawie zarządzeń nadzorczych i ich znaczeniu dla kształtowania obowiązków sędziów.
Chodzi o zgodność z konstytucją następujących aktów normatywnych w zakresie, w jakim dotyczą one niezależności sądów i niezawisłości sędziów:
- art. 79 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. Prawo o ustroju sądów powszechnych (T.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 427 z późn. zm.) z art. 178 ust. 1 Konstytucji RP;
- art. 37i ustawy Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz wydanego na jego podstawie rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 20 grudnia 2012 r. w sprawie nadzoru administracyjnego nad działalnością administracyjną sądów powszechnych (Dz.U. z 2013 r., poz. 69) z art. 92 ust. 1 Konstytucji RP;
- art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 203, poz. 1192) z art. 2 Konstytucji RP.