Złote Lwy za neonowe napisy i ścienne malowidła w barze

Wygrała amerykańska ekspozycja i Bruce Nauman. Najlepszym artystą okazał się Niemiec Tobias Rehbener

Publikacja: 08.06.2009 01:37

Jedna z ekspozycji Bruca Naumana na weneckim biennale

Jedna z ekspozycji Bruca Naumana na weneckim biennale

Foto: AFP

Trzymane w tajemnicy do sobotniego popołudnia tegoroczne nagrody przyjęto z uznaniem. Nie było przecieków, lecz obstawiałam, że jednym z triumfatorów będzie Amerykanin Bruce Nauman (ur. 1941 r.), autor trzech równoległych wystaw zatytułowanych „Topological Gardens”.

Trzy poetycko-filozoficzne ekspozycje uzmysławiają dystans Naumana do czasu (jako miary) i czasów (jako bieżącej rzeczywistości); do przestrzeni i własnego ciała. „Myślę, więc wątpię”, tak mogłaby brzmieć kartezjańska reguła w wersji Naumana. Artysta przedstawia swe poglądy w formie… neonowych napisów na fasadzie pawilonu USA. Teksty migają, co chwila zmieniając sens: „Hope” przeobraża się w „Envy”, „Fortune” w „Anger”, „Justice” w „Avarice”.

O pokolenie młodszy Tobias Rehberger dostał Złote Lwy nie za dzieło sztuki, lecz za projekt księgarni, butiku i baru w pawilonie La Biennale. Jego malowidła ścienne, obejmujące ściany i podłogę, przywodzą na myśl iluzyjne kompozycje w stylu op-art. Czarno-białe murale współgrają stylistycznie z meblami a la lata 60. Choć to design typu vintage, widać współczesne podejście do sztuki: luz, zabawa i jak najdalej od kosztownego szpanu.

Szczególnie cieszy nagroda dla Nathalie Djurberg, która otrzymała Srebrne Lwy dla najbardziej obiecującego młodego artysty. Szwedka już kilka lat temu zachwyciła mnie animowanymi filmami o niemoralności. Genialnie poruszane i doskonale charakteryzowane kukiełki z modeliny łączą elementy mitów i dzisiejszej psychoanalizy, okrucieństwo bajek braci Grimm z obecnym grzebaniem w mrocznych zakamarkach psychiki.

Specjalne wyróżnienie przypadło kuratorom-artystom, którzy we współpracy z 24 międzynarodowymi artystami zmienili dwa norwesko-duńskie pawilony w przestrzeń z marzeń o idealnym domu. Wyróżniono także nieżyjącą brazylijska artystkę Lygię Pape (1927 – 2004) za czułą, zarazem stworzoną z matematyczną precyzją konstrukcję imitującą słoneczne promienie.

Pozostali laureaci to Roberto Cuoghi (za „Tłumaczenie słów”) i Ming Wong za multimedialne analizowanie tradycji oraz historii Singapuru. Jak na biennale weneckie, wyjątkowo mało koniunktury.

Rzeźba
Rzeźby Abakanowicz wkroczyły na Wawel. Jej drapieżne ptaki nurkują wśród drzew
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Rzeźba
Salvador Dalí : Rzeźby mistrza surrealizmu
Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu